Критично ниско е нивото на река Дунав. Постоянно спадащият воден стълб блокира корабоплаването. Силно ограничена е и ширината на плавателния път. Заради ниското ниво, десетки кораби чакат край Белене и Свищов. Нивото на река Дунав при Русе продължава...
Критично ниско е нивото на река Дунав. Постоянно спадащият воден стълб блокира корабоплаването. Силно ограничена е и ширината на плавателния път. Заради ниското ниво, десетки кораби чакат край Белене и Свищов.
Нивото на река Дунав при Русе продължава да спада и днес достигна до условната кота нула. Прогнозите сочат, че понижението ще продължи и през следващото денонощие и утре вече ще бъде с отрицателен знак. При Оряхово днес бяха измерени минус 2 сантиметра. Заради ниските води, собствениците на товарни и пътнически кораби са принудени да променят разписанията си и да изчакват закотвени на брега.
Ниското ниво става причина за стесняването на плавателния път в целия българо-румънски участък. Заради понижението вече са се образували 5 пясъчни плитчини, наричани още „прагове”. През тях се преминава само при определени габарити на плавателните съдове.
Павлин Цонев, изпълнителен директор на Агенцията за поддържане и проучване на река Дунав: "Може би вече 2 месеца нивото продължително време спада. Обстановката е доста сложна и трудна за корабоплаване. Лошото е когато водните стоежи станат ниски и започнем да наблюдаваме в критичните участъци ограничения в газенето на корабите.”
През последните седмици ситуацията по река Дунав постепенно се усложни, валежите в Сърбия и Унгария се оказаха несъществени и не спомогнаха за покачване на нивото, казват от Агенцията.
Павлин Цонев: "В момента най-големи затруднения прави участъка в района на остров Белене. Единственият проблем е, че в участъка ширината на корабоплавателния път е много малка – от 60 до 70 метра. Ако съставът е от примерно 6 съда, се налага един по един да се провлачва и от това са загубите превозвачите от разход на гориво и време.”
Обстановката по реката е критична за корабоплаването и изгледите не са обнадеждаващи, казват хидрометеоролозите от Агенцията. Но преди 12 години ситуацията е била още по-неблагоприятна.
Павлин Цонев: „Тогава имахме най-ниският воден стоеж от минус 73 сантиметра. За съжаление, прогнозата не е много добра, няма ясни признаци за валежи в Горния и Средния участък, има много неблагоприятни условия за навигацията по реката. В този период от време и трите кораба на Агенцията са включени в поддържането на корабоплавателния път. Участват непрекъснато в най-критичните места, възстановяват обстановката, извършват измервания. Целият флот е мобилизиран.”
Според хидрометеоролозите, ограниченията за корабоплаването и ниското ниво на реката оказват влияние и на работата в дунавските пристанища в Русе и Лом, тъй като товарите, които пристигат при тях са ограничени. Освен това ниското ниво влияе и на лиманите им и дълбочините в тях също са критични.
Трите кораба на Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ са ангажирани и с подновяването на бреговите навигационни знаци и фарове. До момента мобилна група от служители на Агенцията и екипажите на „Каблешков“, „Дунав“ и „Вит“ са монтирали конструкциите на 7 брегови фара. Готови за поставяне са още 5. В различни участъци по българския бряг са монтирани близо 400 знака. Доставени са и 160 плаващи навигационни знака, с които ще се подменят съществуващите до момента. Те са за обозначаване на корабоплавателния път.
Пуснаха под гаранция шефа на частна АГ болница в Пловдив, обвинен за присвояване на милиони
Мотористи, облечени като Дядо Коледа, преминаха по столични булеварди (ГАЛЕРИЯ)
"Нова година - нова валута": Опитът на Португалия и Австрия по пътя към еврото
Откриха над 400 кг тютюн за наргиле без бандерол в складове под наем (СНИМКИ)
Българин почина в САЩ: Мъжът е бил в център за задържане на имигранти в Мичиган