Нов психотест предлага съвременни критерии, по които се оценява дали шофьорите имат рисково поведение на пътя. Той е изработен от учени от БАН и се отнася за много важни категории водачи - на обществен транспорт, таксиметрови шофьори и шофьори с отнети книжки. Учените са предложили и методики за превенция на рисковото поведение на пътя - сред тях - рисковите водачи да бъдат задължени да посещават психолог.
Кого харесвате повече - майка си или баща си - това е само един от въпросите в съществуващия в момента психотест, който учените в проекта смятат за неадекватен. Той може да дава представа за личността, но няма никакво отношение към поведението на пътя. В момента парадоксално се оценяват и характеристики като женственост или мъжественост, интровертност и екстровертност. Също лидерство и склонност към поемане на рискове - но само по принцип, а не докато човек шофира.
гл. ас. д-р Зорница Тоткова - Институт за изследване на населението и човека - БАН: Това дали си един лидер, можеш да водиш хората след себе си, да ги ръководиш добре, няма нищо общо с това ти дали ще правиш катастрофи и ще минаваш на червено например.
С новите методики психолозите ще оценяват склонност към тревожност, гняв и агресия. Но най-вече те предлагат нормативни промени, с които рисковият шофьор да бъде принуден, а не само поканен да промени поведението си. В момента, ако шофьорската ви книжка е отнета и се провалите на последвалия тест, имате право да се явите още два пъти.
гл. ас др. Росица Рачева - Институт за изследване на населението и човека - БАН: Не да се случва това, което се случва в момента, а именно на един водач след употреба на алкохол му се отнема книжката, след 6 месеца примерно му се връща и той си се връща на пътя, отново си пие и си кара и всъщност няма промяна.
Новият психотест измерва в много по-голяма степен дали шофьор си доставя адреналин като минава на червено с голяма скорост и при ниска видимост, докато говори по телефона. Не толкова дали би се возил на стъпенката на влак, който се движи със 100 км в час. Сега на ход е Министерството на транспорта, където да преценят кога ще въведат съвременният тест.