НОВИНИ

Няма изискване за възрастта на автобусите, използвани като "Случаен превоз"

Няма законово изискване, което да поставя горна граница на възрастта на автобусите, използвани като "Случаен превоз". Това обясниха пред БНТ от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Тези превозни средства обаче трябва да отговарят на технически и административни изисквания, гарантиращи безопасността на пътниците. От бранша смятат, че е необходимо създаването на единен орган, който да осъществява контрол на пътя на автобусите с табела "Случаен превоз".

Йоана Миланова
от Йоана Миланова
16:00, 29.08.2018 (обновена)
Чете се за: 01:20 мин.
У нас

"Случаен превоз" е термин, който все още предизвиква озадачените погледи на много хора, които се чудят какво точно означава това. Всъщност ,това е вид транспорт, който е законово регламентиран и се извършва от лицензирани превозвачи. Те не се движат по маршрути от редовните автобусни линии и най-често се използват за екскурзии.

Дамян Войновски - зам.-изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": "Те се правят за конкретен повод - трябва да има група пътници, те трябва да се предварително уточнени. Съответно за всеки случаен превоз превозвачът трябва да ни уведоми".

Освен да направи уведомление, фирмата трябва да информира "Автомобила администрация" и за маршрута на движение, а водачът и автобусът да отговарят на стандартните изисквания. Оказва се, обаче, че няма законови правила за възрастта на транспортните средства. Единствено е задължително те да са включени в лиценза на съответната фирма,заплаща се и такса.

При тези пътувания не се издават билети, но превозвачът е длъжен да има списък на пътниците, който доказва, че те са били в автобуса и могат да си търсят правата при инцидент. Как обаче се гарантират правата и сигурността на пътниците?

Дамян Войновски - зам.-изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": "Превозните средства трябва да са застраховани, да имат застраховка на пътниците, така че това нещо се проверява".

Трагедията край Своге провокира въпроси дали табелата "Случаен превоз" не осигурява по-лесно заобикаляне на правилата. Всъщност такъв тип транспорт е регламентиран в европейското законодателство.

Дамян Войновски - зам.-изпълнителен директор на ИА "Автомобилна администрация": "Плюс това за някои превози няма друг начин - примерно екскурзии, почивки, няма как да бъдат извършени по редовна линия, не за всички превози има редовна линия, затова има "Случаен превоз".

От бранша смятат, че проблемите в тази посока са изчистени до голяма степен. Превозвачи обаче настояват за единен орган, който да осъществява контрол на пътя.

Магдалена Милтенова - чл. на Контролния съвет на Националното сдружение на автобусните превозвачи: "Когато едно превозно средство не отговаря на техническите изисквания, когато видът му не е подходящ за извършване на превоз на пътници, би следвало това нещо да се контролира. Защото в момента нещата се размиват - КАТ може да контролира едни дейности, извършвани от превозвачите чисто документално, Изпълнителната агенция контролира другата част от документацията. И в един момент нещата се размиват и резултатите не са тези, които трябва да бъдат".

От бранша планират да инициират широка дискусия, за да се изчистят всички въпросителни около явлението "Случаен превоз".

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Кучешки живот в хърватски плажен бар
Кучешки живот в хърватски плажен бар
Демонтираха 4-метрова златна статуя на турския президент Ердоган в Германия
Демонтираха 4-метрова златна статуя на турския президент Ердоган в Германия