Плащаме двойно и тройно по-скъпи есемеси, ако те са на кирилица, установи Комисията за защита на потребителите. Причината - компютърен алгоритъм, който отчита една буква от славянската азбука чрез два символа. Компютърни специалисти твърдят, че има начин кратките текстове на български да не се таксуват по-скъпо.
Комисията за защита на потребителите е установила, че ако вие например искате да изпратите стандартен есемес с пожелание за честит рожден ден на ваш близък, роднина или приятел на кирилица и той е над 70 символа, тогава ще бъде таксуван двойно или тройно от есемес, който е написан на латиница.
Причината е в алгоритъм, според който един есемес на латиница може да съдържа до 160 символа, но на кирилица само до 70.
Димитър Маргаритов, председател на КЗП: Когато вие надвишите този максимален брой символи, а посланието ви е по-дълго, пращате втори есемес, за да изразите цялото послание, което искате да адресирате.
Комисията за защита на потребителите настоява мобилните оператори да заменят сегашния алгоритъм с нов.
Димитър Маргаритов, председател на КЗП: Нашата идея и нашата кауза в случая е както да предпазим потребителите от това да бъдат ударени по джоба с двойно и тройно таксуване с есемеси, така и много ясно да настояваме чисто техническите бариери да бъдат преодолени, защото аз съм убеден, че в съвременното развитие на технологиите това е възможно.
Според IT специалистите и сега няма пречка телекомите да различат кой есемес е на български, за да не го таксуват допълнително.
Димитър Генчев, Интернет - общество: Операторите винаги имат възможност да анализират съобщенията, които са им минали през мрежата и когато установят, че става дума за съобщения с така неречения уникод да го таксуват просто три пъти по-евтино.
Следващата седмица КЗП събира представители на телекомите и на Комисията за регулиране на съобщенията, за да се намери окончателно решение на проблема.