10-годишната Микаела Борисова от Харманли вече се радва на своята награда за есе на тема „Аз съм българче". Микаела е третокласник в училище „Иван Вазов“ в родния си град. Тя получи ховърборд от екип на БНТ и сподели какво е вдъхновило нейното есе, с което тя участва в конкурса „Прозорец към родината“.
Микаела Борисова: Всеки род трябва да има памет и да знае корена, езика си и да не се срамува от традициите си, а да ги продължава и предава. Така по-смело ще върви по пътя си. Ще пада, но ще си знае защо да се изправи.
В часа по „Човек и общество“ Мики и нейните съученици играха на интересна игра, наречена „Следвай ме“
Микаела Борисова: Един като каже например „Аз имам хан Аспарух“, другият на листчето си трябва да пише „аз имам създаване на българската държава“ и така се свързват.;
Така децата представят знанията си за почетни дати в родния календар, велики личности и празници на различните етноси, които съжителстват в България.
Стефка Грозева, учител в Основно училище "Иван Вазов" - Харманли: Наистина научават повече, но въпреки всичко им беше трудно. Но сега вече е удоволствие наистина и за тях, защото самите те се чувстват много по-сигурни. И със самочувствие, че имат знания и че нещата наистина не са толкова трудни.
Освен по-интересните прийоми за усвояване на знания, в училището мотивират различни изяви на учениците и ни поканиха на предстоящия концерт в читалище Дружба, където Микаела ще пее.
Росица Борисова, майка на Микаела: На този етап, като всяко малко дете, мечтае да е известна. Певческият талант [го е наследила] вероятно от мен и от баба ми.
Микаела има много таланти, признават учителите и съучениците ѝ. Умее още да рисува добре, а както стана ясно - и да пише и разсъждава зряло и въздействащо за теми като родолюбие и национална памет.
;В своето есе на тема Аз съм Българче“ Микаела разказва за гостуване при баба на село, при което в един стар шкаф открива необикновена находка.
Микаела Борисова: Едни букварчета, в които има снимки на много поколения.
Първото, което вижда, е букварчето ѝ от първи клас, а в него има нейна снимка. В по-старите буквари намира снимките на своите майка, баба и прабаба, все като първолачета. Когато пита защо баба й пази тези спомени, тя ѝ разказва за родовата памет.