План за управление на тепетата в Пловдив като защитени природни забележителности раздели хората "за" и "против" изграждането на лифт на хълма Бунарджика. Природозащитници и експерти, изготвили документацията за трите пловдивски хълма, се скараха по време...
План за управление на тепетата в Пловдив като защитени природни забележителности раздели хората "за" и "против" изграждането на лифт на хълма Бунарджика. Природозащитници и експерти, изготвили документацията за трите пловдивски хълма, се скараха по време на общественото обсъждане за превръщането на скалните феномени в туристическа атракция.
Планът за управление е насочен към опазване природното богатство на три пловдивски тепета – Дановия хълм, Бунарджика и Младежкия хълм. Екип от специалисти от варненски консорциум, на който Община Пловдив възложи проекта, обясниха, че за да бъде гарантирано съхраняването на биоразнообразието и скалната структура, на тези места трябва да бъде ограничена човешката намеса.
"Можете, примерно, да оформите пътищата за достъп, можете да наслагате указателни табели", предложи Людмил Икономов – ръководител на проекта.
Но това, което разгорещи страстите в залата, беше възможността за изграждане на въжена линия в плана за хълм Бунарджика. Природозащитници реагираха остро, че подобно съоръжение е нецелесъобразно. Освен това може да доведе до разрушаване на тепето, замърсяване и сериозно увеличение на шума.
"Аз съм за един много консервативен подход към този град всички архитектури решения, които касаят ландшафта, да се взимат много трудно с комисии, конкурси и т.н.", коментира художникът Атанас Хранов.
От екипа на консорциума, изработил плана за управление на тепетата, обясниха, че нямат информация за конкретни инвестиционни намерения и проекти за изграждане на въжена линия. Но не отрекоха, че с така изготвената документация се допуска изграждането на лифт.
"Лифтът - той не е определен - той е една възможност, тъй като основното предназначение на тези територии включва и посещението от туристи", обясни Людмил Икономов.
Освен идеята за въжена линия, това, което още повече вдигна градуса на напрежение, беше признанието на ръководителя на проекта, че не е експерт по околна среда, а корабостроителен инженер.
"На еколозите лифт не им трябва. Лифтът трябва на тези, които ще експлоатират хълма и по точно неговата функция "туризъм". Ако този лифт Община Пловдив реши че е необходим, тя ще си го изгради, а на еколозите лифт не им трябва, те се качват пеша до хълма", каза още ръководителят на проекта.
Пловдивчани гледат на тепетата като емблема на града и искат всяко решение, което определя съдбата им, да не се взима прибързано. Затова обществените дебати ще продължат и през следващите няколко месеца.
10 лв. за парче торта: С между 20 и 50% са поскъпнали сладкарските изделия във Варна
В Историческия музей в Перущица са изложени над 100 оригинални и европейски банкноти
Снежна Коледа в някои части на страната, преди Нова година температурите падат до минус 10°
Взрив в Москва уби високопоставен руски генерал, Кремъл подозира украинското разузнаване
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?