Да бъде създадена национална система за оценка на храните поискаха от Асоциация "Активни потребители". Те настояват това да става чрез акредитирани лаборатории и по одобрени методи. Тази практика е широко разпространена в Европа, стана ясно на бизнес...
Да бъде създадена национална система за оценка на храните поискаха от Асоциация "Активни потребители". Те настояват това да става чрез акредитирани лаборатории и по одобрени методи. Тази практика е широко разпространена в Европа, стана ясно на бизнес конференция за българските храни в Пловдив.
В града вече отвори врати традиционният за това време на годината Немски коледен базар, където се предлагат лакомства и напитки, типични за немската коледна трапеза. Ако, обаче, за празниците държите и на българските продукти, е добре да се осведомите за тяхното качество и как да различавате истинските продукти. Затова и от Асоциация "Активни потребители" настояват да има изградена система за оценка на храните, която да работи адекватно и точно в цялата страна. У нас вече има производители, които сами правят сравнителни тестове на продуктите си, но идеята е това да става на национално ниво, за да може потребителят да има независима информация за качеството на стоките.
Как се правят тестовете и на кого разчитат родните производители за оценка на своята продукция?
Сравнителните тестове на храните се правят от независими експерти по одобрени критерии въз основа на взети проби от продукта. Резултатите се представят във вид на таблици и в зависимост от тях продуктът получава оценка в различен цвят.
"Пример мога да дам със сравнителни тестове на кисело мляко, на българското сирене, хляб, масло и така нататък. Потребителят по много удобен начин с цветове – зелено, червено, жълто би могъл да се ориентира в зависимост от това какво търси", коментира доц. д-р Елка Василева – Асоциация "Активни потребители".
Продуктите с отлично качество се оцветяват в зелено, а най-некачествените – в червено. Сравнителни тестове се правят в Германия, Англия и Скандинавските държави.
"За разлика другите методи за представяне на информация, като например рекламата или съответните лога, марки, които се намират върху етикета на продукта, сравнителните тестове показват една обективна оценка, независима от страна на производителя, която е направена по една научна методика", уточнява д-р Василева.
За родните производители най-добрата оценка за продукцията им е доверието на клиентите. Мария и Иван имат малка фирма за производство на туршия и консервирани храни. Стоката им се търси, защото влагат в нея качествени продукти.
"Всичко е по домашна рецепта приготвено. Има много търсене, защото е направена както трябва. Вкусна е, хубава е, харесват я и звънят непрекъснато отвсякъде", казват те.
От Асоциация "Активни потребители" призовават институциите, неправителствените организации и производителите да бъдат по-активни в създаването на сравнителни тестове.
Един от начините да се съхрани и увеличи доверието в българските производители е създаването на т.н фермерски пазари. На тях фермери от цялата страна имат възможност да продават домашно приготвените стоки директно на потребителя. С кампанията "Купувам българско" и БНТ2 ви призовава да заложите на традиционните български продукти, когато приготвяте празничното меню за Рождество и Нова година.
На студено и без дърва - как в Русенски села платиха, но не получиха дърва за огрев?
Цените на борсата преди празниците - има ли поскъпване на сезонните плодове и зеленчуци?
Парламентът ще разгледа на първо четене проектобюджета на НЗОК и на държавния бюджет за 2026 г.