ИЗВЕСТИЯ

Моите новини
Турист падна в пропаст край връх Вихрен
Чете се за: 00:47 мин.

ЗАПАЗЕНИ

Зелена светлина за електромобилите у нас

bnt avatar logo от Репортер: Даниела Димитрова, Оператор: Светослав Шаламанов
A+ A-
Чете се за: 01:37 мин.
У нас

Законова недомислица спъваше досега изграждането на зареждащи колонки за електромобили в големите градове. Причината - за монтирането на зарядни станции се изискваха толкова разрешителни, колкото са необходими за един строеж. Нормативната уредба е...

Зелена светлина за електромобилите у нас

Законова недомислица спъваше досега изграждането на зареждащи колонки за електромобили в големите градове. Причината - за монтирането на зарядни станции се изискваха толкова разрешителни, колкото са необходими за един строеж. Нормативната уредба е променена и все повече градове ще могат да стимулират зеления начин на придвижване. На пряката ни линия от Русе беше Даниела Димитрова.

В момента регистрираните електромобили в България са под 500, а зарядните станции 30, което изправяше пред огромно изпитание собствениците на тези коли. Но с изискването на по-малко документи за монтирането на тези съоръжения, все повече привърженици на зеления начин на придвижване, ще могат да карат електромобили. След облекчението на нормативната уредба, за да се изгради зарядна станция трябва само скица на терена, начина на захранване на зарядната станция и техническия й паспорт. Икономични – това е първата дума, с която можем да опишем тези коли, защото на фона на скъпия бензин и дизел, те харчат 3 лева на сто километра. Добрият пример, който ще ви покажем в следващия репортаж е от град Исперих, където дори храната на социалния патронаж се разнася с електромобил.

Благодарение на 28-годишния ентусиаст Теодор Иванов в малкото градче Исперих, където живеят 9 хиляди души, екологичният начин на придвижване е добре познат . Преди 4 години с помощта на брат си той подменя стандартния двигател на семейната кола с електромотор. От начало местните жители приемат електромобила със смесени чувства, но после поръчките за преоборудване на обикновените коли в електромобили заваляват.

Антон Иванов: „Всеки се чуди как е на ток, как минава, как е безшумна... Няма разходи за гориво, няма разход за масла, ремъци, филтри, ролки. Разход, който се спестява е това, че няма данък. София прие вече синя зона за безплатно паркиране на всички електромобили.”

С едно зареждане на батерията автомобилът може да измине до 130 километра. За да стимулира зеления начин на придвижване Община Исперих е предоставила свой терен и е съдействала при монтажа на зарядната станция. Такива станции има още в градовете Добрич, Стара Загора, София, Бургас, Пловдив и Варна.

Теодор Иванов: „Освен че няма никакви емисии, има възможност самото електричество, което се използва за електромобила да бъде от възобновяеми източници. Дори сме правили две такива станции , където електричеството е изцяло от солари.”

Идеята е обаче, хората да се придвижват с електромобили не само в града, но и извън него. Затова на всеки 110 километра трябва да има колона за зареждането им. По норвежки проект вече е спечелено финансиране за инсталирането на бързи зарядни станции по магистралите София-Бургас, Бургас-Варна и Варна-София. До края на април 2016 година трябва да бъдат монтирани 10 такива съоръжения.

В Русе тази есен пускат за изпитание първият автобус на ток в България. Електроавтобусът ще може да превозва 64-ма пътници, а пробегът му е 250 километра. Ако издържи успешно теста ще се търси европейско финансиране за купуването на още електроавтобуси.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?