НОВИНИ

17 000 учители се обучават как да работят с "дигиталната раница"

Елиана Димитрова
от Елиана Димитрова
09:30, 08.12.2023
Чете се за: 07:00 мин.
Още
Снимка:
Слушай новината

17 000 учители от цялата страна се обучават в момента по проект "Образование за утрешния ден" как да работят с инструментите на "дигиталната раница". Част от тях са от столичното 22-ро средно училище. Учителите са категорични в преимуществата на преподаването с безплатната платформа. Молят обаче Министерството на образованието за нови компютри и интерактивни дъски.

"Дигиталната раница" е безплатна интерактивна платформа. В нея има 3D модели, тестове, електронно четими учебници. Всеки ученик, учител или родител има достъп до "раницата". Основната идея е учителите сами да създават дигитално съдържание и да го публикуват за ползване от други учители и ученици.

Отиваме да проверим как работи "дигиталната раница" в столичното 22-ро училище. Влизаме в час на трети "Г" клас по "Човек и природа". Учителката Йоана Бербатова е направила урок за земните форми, използвайки ресурсите на раницата.

Буквално преди дни Йоана Бербатова е минала обучение по проект "Образование за утрешния ден" на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" как да работи с дигиталните ресурси.

"БНТ: Колко ваши учители са се обучавали по проекта?

- Досега са се обучили около 10 учители, но има и много други, които без да са обучени, боравят с дигиталната раница още преди обучението, просто, защото имат интерес и го правят и виждат, че при децата това работи", обясни Елена Кърпачева, директор на 22-ро СУ "Г.С. Раковски".

В момента в цялата страна се обучават 17 000 учители.

"БНТ: Вие сама можете ли да правите уроци, да ги качите и други учители и ученици да се ползват от тях?

- Да, въпросният урок е качен в платформата, споделен е и когато има нужда някой от колегите да го използва.

- Тоест вие сте го създала?

- Да, аз съм го създала", каза Йоана Бербатова, начален учител в 22-ро СУ "Г. С. Раковски".

Учителката казва още, че дигиталната раница е много удобен начин за работа с децата, който обаче трябва да бъде съчетан и с използването на хартиените учебници.

"Доста подходящ е за преговорни уроци, за упражнения, поради това, че има изключително богат ресурс на дигитални уроци, видеа, 3D изображения. Доста интересен, наистина дава възможност на учителя да разгърне своите възможности", смята Йоана Бербатова.

"По-интересно е с "дигиталната раница", защото можем да видим много готини неща и да научим повече.

БНТ: Какво например виждате?

- Можем да видим 3D изображения и неща, които не можем да видим в учебниците.

- А твоята раничка по-лека ли стана, след като има "дигитална раница" вече?

- Да, защото в "дигиталната раница" има всички учебници и не трябва да си нося учебниците, когато съм болна", сподели третокласничката Рая.

"На мен повече ми харесва, защото примерно аз много често си забравям някои учебници и като си отворя, мога да ги видя, вместо да трябва да си слагам всичките учебници в раницата", каза Карина от 3-ти клас.

"БНТ: В един такъв ден колко учители преподават днес с "дигиталната раница"?

- В момента 7 - 8 учители преподават, защото в момента на смяна е начален и прогимназиален учител. В интерес на истината най-много се използва от начален етап, там учителките са много ентусиазирани и децата с удоволствие се възползват от този продукт", обясни Елена Кърпачева, директор на 22-ро СУ "Г. С. Раковски".

За съжаление обаче 3 "Г" клас нямат интерактивна дъска, която да е свързана с компютъра и дигиталната раница. Затова учителката прожектира изображенията от раницата върху обикновена бяла дъска. Отиваме и в четвърти клас. Попадаме на урок, свързан с екологията. Тук имат интерактивна дъска, но тази сутрин опитите на учителката да използва "дигиталната раница" се провалят.

"Проблемът за съжаление не е в "раницата", проблемът е в компютъра, който ползваме. Компютрите не са нови, те се ползват години наред и за съжаление днес нашият компютър дефектира. Имаме проблем с компютъра, по принцип старите компютри трудно поддържат съвременните електронни устройства.

БНТ: Нужни ли са нови компютри на училището?

- Абсолютно задължителни. Искайки да работим с дигитални дъски и раница ние се нуждаем от подходяща техника. Иначе мъчим и себе си и децата, а на децата им харесва изключително много", обясни Адриана Байчева, начален учител в 22-ро СУ "Г. С. Раковски".

"Трябва хората, които създават тези продукти да потърсят и обратна информация съответно от всички, които ползват този софтуерен продукт, за да могат да решат част от проблемите, тъй като те касаят в голяма степен тях. Тоест контролната им функция не трябва да приключва само до имплементирането на тези продукти, а да се следи контролно какво се случва и когато има проблеми да бъдат решени", каза Зорница Ангелова, зам.-директор "Административно- стопанска дейност" в 22-ро СУ "Г. С. Раковски".

Но, да се върнем на децата и тяхното отношение към новостите в нашето образование.

"С "дигиталната раница" е много по-лесно, защото можеш с няколко копчета и да преподадеш целия урок, а на хартия трябва всичко да се пише", каза Дария, 4-ти клас.

"БНТ: Натам ли трябва да върви образованието?

- Може би", смята Весел, 3-ти клас.

От столичното 22-ро училище молят Министерството на образованието и науката, когато е възможно по различни програми, да им предостави интерактивни дъски и нови компютри.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Габриела Георгиева се класира за полуфиналите на 100 метра гръб на европейското по плуване в Румъния
Габриела Георгиева се класира за полуфиналите на 100 метра гръб на европейското по плуване в Румъния
С декларация за студентския празник започна заседанието на парламента
С декларация за студентския празник започна заседанието на парламента