НОВИНИ

90 камери следят от утре дали замърсяващи автомобили влизат в центъра на София

Системата беше въведена миналата година, но от тази ще заработи със санкции

Виктор Борисов
от Виктор Борисов
17:24, 30.11.2024
Чете се за: 04:05 мин.
У нас
Снимка: Canva
Слушай новината

От утре се забранява влизането на замърсяващи автомобили в центъра на София. За нарушителите ще има глоби. А целта е да се подобри качеството на въздуха. Така нареченият "малък ринг" обхваща територията между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Генерал Скобелев", "Сливница" и ул. "Опълченска". Забраната ще е в сила до края на февруари.

90 камери, разположени по периферията на 'нискоемисионната зона, ще следят в идеалния център на София да не влизат автомобили от първа и втора екогрупа.

"Контролирането става абсолютно автоматично като имаме изградена система, която чрез камери засича регистрационния номер, съответно извлича необходимата информация от различни бази данни. Например на МВР или ИА "Автомобилна администрация", като тези данни се използват след това за налагане на съответната санкция", обясни Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София.

Глобата за частните автомобили е 50 лева, а за фирмените от 1000 до 2000 лева. Ще се налагат еднократно, независимо колко пъти в даден ден е засечено преминаване през зоната.

"Процесът ще бъде обезпечен от Столичен инспекторат, като те ще уведомяват съответно нарушителите. Собственикът ще бъде уведомяван, че е засечен неговият автомобил да се движи в тази зона и съответно ще му бъде съставен акт за нарушение.

- БНТ: А ако шофьорът не е от София?

- Ако шофьорът не е от София, същите тези документи се изпращат към съответния кмет на общината, който има задължения по закон отново да уведоми нарушителя", обясни Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София.

Ограниченията за влизане в нискоемисионната зона ще обхванат около 140 000 превозни средства от двете най-ниски екологични категории. Забраната няма да важи за живеещите в района.

"От една страна, естествено, всички усилия за опазване на околната среда и екологията са оправдани и аз ги подкрепям. Знам, че кметът Терзиев е обещал да станем нисковъглеродна столица. Но от друга страна трябва да отчетем факта, че нашият стандарт е най-ниският от всички европейски държави и хората невинаги имат възможност да придобият по-нови автомобили", коментира Калин Петков, шофьор.

Системата беше въведена миналата година, но от тази ще заработи със санкции. Средно между 500 и 800 нарушители на ден са засичани през 2023 г.

"Целта на системата е да се намалят вредните емисии в атмосферния въздух, да се подобри здравето на всички граждани като, естествено, ние сме наясно, че това не се прави през глоби и това не е основната цел да се налагат санкции на гражданите, а по-скоро те да бъдат обвързани в целия процес, тъй като постигането на тази цел зависи от всички нас", подчерта Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София.

"Управляващите не е зле да се замислят за някои изгодни кредити, които има за придобиване на хибриди и електрически автомобили или други автомобили с по-висока екокатегория", смята Калин Петков, шофьор.

От Столичната община призовават шофьорите, за които важи мярката, да ползват буферните паркинги в периферията и градския транспорт.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Не стихва напрежението в Грузия: Насилие срещу активисти и журналисти и призиви за помощ от Запада
Не стихва напрежението в Грузия: Насилие срещу активисти и журналисти и призиви за помощ от Запада
Барселона загуби у дома от Лас Палмас
Барселона загуби у дома от Лас Палмас