В добричкото училище „Любен Каравелов” отвори врати един от най-големите STEM центрове в страната. Изграден е по подобие на компания за информационни технологии и вече има своя първи продукт – „умен кошер”, създаден с усилията на ученици от 6-и до 12-и клас.
Училището от няколко години е иновативно с изградените си клубове по роботика и въвеждането на нов учебен предмет „Кодиране“ още в пети клас. В центъра, наречен „Дигитални създатели”, учениците сами създават и програмират роботи с определена цел.
"Идеята на самия STEM център е да подготвим децата за една работна реална среда, за да можем да им дадем възможност да придобият тези умения и практически знания, за да се реализират на пазара на труда, защото ние все повече знаем, че автоматизацията и роботизацията навлиза масово и в България, каза Светла Иванова, директор на СУ „Любен Каравелов” в Добрич.
На площ от 440 кв. м са разположени 7 гнезда за работа и отдих.
"Когато им се постави казус за решаване на проектобазиран урок, почват да правят проучвания в залата за индивидуална работа. Всеки има съответните устройства, за да го направи. В следващата зала за групова работа представят това, което са направили, идеите – компилират ги, събират ги, за да може да се получи един краен продукт", уточни Иванова.
В случая задачата е да създадат „умен кошер”. Първи с нея се залавят биолозите и химиците.
"Тяхната задача е да намерят информация, която е нужна на групата по програмиране и информатика да достигнат до решението с какво могат да помогнат на пчелите и на пчеларя", каза Павлина Колева, учител по биология и химия.
Проучването започва с историческите данни и неподозирани за децата факти. В „черешката на тортата”, както тук наричат залата за роботика, се изработва и крайният продукт – в случая „умен кошер”.
Чрез сложна система от сензори, той е програмиран да следи всичко, което се случва вътре и в заобикалящата среда. А пчеларят може да следи всичко от разстояние.
Вижте повече във видеото
Репортер: Надежда Карапанчева
Гледайте повече теми от "България в 60 минути"