До 12 декември България и останалите държави от ЕС трябва да изготвят национални планове за изпълнение на Пакта за миграцията, който беше окончателно одобрен през май тази година, съобщиха днес от Европейската комисия.
Държавите членки могат да разчитат на подкрепа от Брюксел при разработването на техните национални планове за изпълнение. Комисията създаде специални екипи за подкрепа, които ще посетят всички столици на държавите членки от настоящия момент до есента, за да подпомогнат държавите членки при изготвянето на тези национални планове за изпълнение.
ЕК представи днес общия план за изпълнение на Пакта за миграцията и убежището. Той определя ключовите етапи, за да могат всички държави членки да въведат правните и оперативни мерки, за да може новото законодателство да започне да се прилага до средата на 2026 г.
Планът за прилагането на Пакта за миграцията включва 10 основни елемента:
- Обща информационна система за миграцията и убежището (Евродак): ще подкрепя държавите членки, по-специално при определянето на отговорността и наблюдението на вторичните движения. Новата Евродак е широкомащабната информационна система, която ще съхранява и обработва данни на лицата, търсещи убежище. Навременното разработване и пускане в действие на реформираната система Евродак е решаваща предпоставка за прилагането на всички останали елементи на Пакта.
- Нова система за управление на миграцията по външните граници на ЕС: управление на незаконното пристигане на граждани на държави извън ЕС и създаване на бързи, ефикасни и рационализирани процедури за предоставяне на убежище и връщане, както и силни гаранции. Регламентът за скрининга, Регламентът относно процедурата за предоставяне на убежище и Регламентът относно процедурата на границата за връщане предвиждат хармонизиран подход. Всички незаконни мигранти ще бъдат регистрирани и ще подлежат на проверка на тяхната самоличност, риск за сигурността, уязвимост и здраве. На втория етап ще се прилага задължителна процедура на границата за лицата, които вероятно не се нуждаят от международна закрила или представляват риск за сигурността.
- Осигуряване на подходящ стандарт на живот на кандидатите във връзка с техните нужди: например за кандидатите за международна закрила има по-ранен достъп до пазара на труда (6 месеца вместо 9 месеца), физическо и психическо здравеопазване и по-голяма закрила за семействата, децата и уязвимите кандидати. Освен това Директивата за условията на приемане съдържа и нови инструменти, които подобряват ефективността на системата за приемане и спомагат за предотвратяване на вторичните движения. Например държавите членки ще имат възможност да разпределят кандидатите за настаняване и географски райони, като обвържат предоставянето на материални условия на приемане с действителното пребиваване в местата за настаняване, където са разпределени кандидатите, или в определен район. Държавите членки ще трябва да задоволяват основните нужди само когато кандидатите не се намират в държавата членка, в която се предполага, че са.
- Справедливи, ефикасни и съгласувани процедури за предоставяне на убежище: Регламентът относно процедурата за предоставяне на убежище и Регламентът относно условията, на които трябва да отговарят търсещите убежище, рационализират процеса на оценяване и вземане на решения по отделните молби за убежище в цяла Европа и укрепват гаранциите, правата и гаранциите за кандидатите и лицата, на които е предоставена международна закрила.
- Ефикасни и справедливи процедури за връщане: миграционната политика на ЕС може да бъде устойчива само ако тези, които нямат право да останат в ЕС, бъдат ефективно върнати. Координаторът по въпросите на връщането ще играе ключова роля въз основа на вече започнатата работа за подобряване на съвместното планиране на полети и мисии за установяване на самоличността, включително за оптимизиране на използването на подкрепата на Frontex, обмен на практики и опит относно съвместното издаване на отрицателни решения за предоставяне на убежище и решения за връщане, както и сътрудничеството в областта на връщането на подлежащи на връщане лица, представляващи заплаха за сигурността.
- Справедлива и ефикасна система: привеждане в действие на новите правила за отговорност: чрез установяване на ефективно и стабилно споделяне на отговорността в целия Съюз и намаляване на стимулите за вторични движения. Например процедурите ще станат по-ефективни с уведомленията за „обратно приемане“. Освен това ще бъдат въведени нови правила, насочени към предотвратяване на злоупотреби със системата (като например задължението на кандидатите да кандидатстват в държавата членка на първо влизане).
- Солидарност: за първи път ЕС разполага с постоянен, правно обвързващ, но гъвкав механизъм за солидарност, за да гарантира, че нито една държава членка не е оставена сама, когато е подложена на натиск.
- Готовност, планиране на действия при извънредни ситуации и реакция при кризи: подпомагане на изграждането на по-голяма устойчивост спрямо развитието на миграционните ситуации, както и намаляване на рисковете от ситуации на криза.
- Нови гаранции за кандидатите за убежище и уязвимите лица: засилен мониторинг на основните права чрез осигуряване на ефективни процедури, като същевременно се защитава човешкото достойнство и истинско и ефективно право на убежище, включително за най-уязвимите, като например децата.
- Презаселване, приобщаване и интеграция: увеличаване на усилията в тези области на. Усилията на държавите членки за интеграция и приобщаване на мигрантите продължават да бъдат абсолютно необходими за успешната политика в областта на миграцията и убежището.
Пактът за миграцията беше предложен от Еврокомисията пред септември 2020 г. Целта е да се създаде правна рамка, която балансира солидарността и отговорността между държавите членки в рамките на всеобхватен подход за ефективно и справедливо управление на миграцията. След политическо споразумение на 20 декември 2023 г., Пактът беше приет от Европейския парламент на 10 април 2024 г. и от Съвета по-късно на 14 май. Някои регламенти от Пакта вече влязоха в сила. Изцяло той трябва да започне да се прилага от 12 юни 2026 г.
Утре министрите на вътрешните работи ще обсъдят плана на Комисията на заседанието си в Люксембург. Очаква се те да обсъдят и състоянието на шенгенското пространство, но без решения за приемането на България и Румъния в сухопътния Шенген.
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и
Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok
Намерете ни в Google News