НОВИНИ

Едва 11,5% от детските градини са провеждали занимания от дистанция без проблеми

115 детските градини провеждали занимания дистанция без проблеми
bnt avatar logo
от БНТ
14:09, 19.07.2021
Чете се за: 03:32 мин.
Образование
Слушай новината

Значителен брой деца в предучилищна възраст са останали необхванати от образователната система по време на затварянето на детските градини заради пандемията. Това установява анализът на обучението от разстояние в електронна среда, подготвян от Министерството на образованието и науката.

Проучване сред директорите и учителите в детските заведения показва, че те са положили усилия да продължат да работят с децата по време на карантината, като са разчитали на подкрепа от родителите. Едва 11,5% от анкетираните обаче не са срещнали затруднения при заниманията от дистанция. Само в 16% от детските градини в дейностите от разстояние са се включили над 75% от децата. Петнадесет процента не са получили никаква помощ от родителите, а други 20% са срещали частични трудности.

В анкетата на просветното министерство се включиха 5047 учители и 1141 директори от общо 1823 детски градини. Две трети от отговорилите са от градове.

На въпроса какво би ги подготвило по-добре за следваща година, при която се налага работа от дистанция, 46% от учителите отговарят, че имат нужда от допълнителна квалификация за организиране на обучение от разстояние в електронна среда, 34% - от осигуряване на технически средства/свързаност за родителите, 27% - от допълнителна квалификация за работа с родители, 26% - от осигуряване на избор от електронни ресурси. На фона на тези дефинирани потребности прави впечатление, че висок процент от учителите и директорите в детските градини не са преминавали обучения и не са получили подкрепа през изминалата година.

Сериозно пострадали от затварянето по време на пандемията са и децата и учениците със специални образователни потребности. Между 20 и 32% от центровете за подкрепа на процеса на приобщаващо образование (РЦПППО) и от регионалните управления на образованието (РУО) не са провеждали почти никакви групови дистанционни обучения с децата със специални образователни потребности в детските градини.

В училищата картината е малко по-оптимистична - около половината РЦПППО и РУО са включили в колективни занимания от разстояние 75% от учениците със специални образователни потребности.

В две трети от случаите педагогическите специалисти са предпочели индивидуалните занимания с деца и ученици със СОП чрез електронни устройства или на хартиен носител. При всички форми на обучение те са разчитали изключително много на образователните медиатори.

Детските градини и децата и учениците със специални образователни потребности трябва да преминават на дистанционно обучение само в краен случай. Това е категоричното мнение на експертите от министерството. Те смятат, че детските заведения и Центровете за специална образователна подкрепа трябва да продължат да работят присъствено дори при високи нива на заболеваемост, при спазване на всички противоепидемични мерки и подкрепа за педагогическите и непедагогически специалисти. В случай на наложително дистанционно обучение образователното министерство ще положи усилия да осигури допълнителни видеоресурси за работа в домашна среда и технически помощни средства за учениците със специални образователни потребности.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
21 000 леки автомобила са преминали през ГКПП "Калотина" през почивните дни
21 000 леки автомобила са преминали през ГКПП "Калотина" през почивните дни
Кола на МВР блъсна и уби 8-годишно дете в Братаница
Кола на МВР блъсна и уби 8-годишно дете в Братаница