Проблемът с презастрояването във Варна е от десетилетия. За да се спре този процес, според кмета на града Благомир Коцев, е необходима промяна в Общия устройствен план.
Въпреки че през последните години свободните парцели намаляват, в града продължава да се строи с бързи темпове. Новопостроените сгради не само в центъра, но и в периферията на града стават все повече. А това създава редица неудобства. В някои райони старата инфраструктура не отговаря на новото строителство.
Според кмета на Варна промените в Общия устройствен план са ключови за решаването на проблема със стихийното застрояването на града. Тези промени обаче ще отнемат няколко години.
"Знаете, че община Варна трябва да се съобразява с Общия устройствен план, който е приет още през 2012 година, който предполага високи коефициенти на застрояване в много части на града, където, според мен, и много други варненци. Не е добре да са толкова големи коефициентите на застрояване. Другото, което ще направим, е да ограничим и спрем продажбата на общинска собственост. Общински парцели стават частни и на на техни места изникват кооперации", каза Благомир Коцев.
В някои райони на Варна инфраструктурата не съответства на броя на живеещите там, казва архитект Христо Топчиев. Не достигат зелени зони, няма улична регулация, тротоари и подземни комуникации. Това се дължи на факта, че строителството на жилищни сгради изпреварва изграждането на инфраструктура.
"Частичното изменение на Общия устройствен план би могло да дефинира зоните, които са контактни, т.е. зони, които имат много високи параметри за застрояване и са контактни със зони, които са с много ниски параметри за застрояване, там трябва да се намери механизмът за плавния преход, който в момента всъщност създава обществено недоволство", каза Арх. Христо Топчиев – член на Камарата на архитектите в България.
От общинската администрация обещаха да облагородят градската среда и да подобрят инфраструктурата, особено в райони като “Бриз”, “Изгрев” и вилните зони. Според кмета на Варна Благомир Коцев, когато се ремонтират улици и тротоари и се осигурят достатъчно места за паркиране, презастрояването няма да се усеща така осезаемо.
Вижте още в репортажа на Петко Петков