НОВИНИ

Какъв е икономическият ефект от щедрото пазаруване по празниците?

Светозар Костадинов
от Светозар Костадинов
18:08, 30.12.2023 (обновена)
Чете се за: 11:07 мин.
У нас
Слушай новината

В края на декември търговците отчитат милиарди левове печалба. Какъв обаче е икономическият ефект от пазаруването и защо икономисти съветват да сме по-разумни в харчовете?

Коледа – един от любимите празници не само за децата, но и за възрастните. От икономическа гледна точка Коледа е празник, който е обвързан с изобилието на изминалите 12 месеца. Голямото празнично пазаруване е свързано както с приятни емоции, така и с напрежение и излишни разходи за подаръци, които макар закупени с любов, може да не донесат същото удовлетворение. Това се случва на фона на нови рекорди при сумите, които домакинствата харчат за подаръци, година след година. За това има причина, обясняват експертите.

"Стандартът на живот се подобрява и е нормално да се харчи повече. В крайна сметка това, което ние правим, това предколедно пазаруване на подаръци - то е функция на изобилието, то е функция на някакъв излишък. Това не са неща от първа необходимост. Затова се възприема като индикатор за състоянието на икономиката. Разбира се, имаме инфлация, която пък води до номинален ръст в обема на продажбите, но реално хората са доста по-предпазливи в последната една-две години", каза д-р Елена Костадинова, Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране", УНСС.

"Ако погледнете заможните домакинства спрямо бедните, има тенденция по-богатите да харчат повече за подаръци. Така че, за тях подаръците са "нормално благо" и биха похарчили повече за подаръци", коментира проф. Джуел Уолдфогъл, Университет на Минесота .

Коледното пазаруване е огромна възможност за търговците да реализират големи печалби. Купуването на стоки в този период е емоционално обвързано – купуваме за онези, които обичаме. За много хора подаръците не са неща, които получателите имат нужда, както е било преди 1989 година. Това не са стоки от първа необходимост или желани неща месеци наред. С подаръка, който даваме ,искаме да покажем, колко много ценим получателя му. Затова търговците се опитват да предразположат клиентите с музика и аромати, за да уловят емоционалната вълна и да спечелят повече.

"Промоциите по принцип са най-ефективни, когато хващат тази вълна на естествено увеличаване търсене. Затова ако ви е направило впечатление вече става традиция коледната декорация, изобщо разпродажбите да се изместват все по-рано в годината в опит да се насърчи това коледно пазаруване, което е много важно за търговците", обясни д-р Елена Костадинова, Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране", УНСС.

"Много често икономистите обсъждат как харчовете са добро - повече харчене е добро и е така за търговците, но въпросът е дали похарченото е добро за получателите на подаръка. Често когато купуваме или харчим милион долара, това означава, че получателите получават стойност за 1 милион. Но ако купя нещо грешно, мога да похарча милиона, но да получа много малко удовлетворение от тези подаръци. Затова обичайната методика за изчисление не измерва стойността на създаденото удовлетворение", подчерта проф. Джуел Уолдфогъл, Университет на Минесота.

Така, въпреки че сме вложили време и старание да купим хубав и скъп подарък в красива опаковка за важния за нас човек, може да се окаже, че за него няма същата стойност.

"В проучвания през годините установих, че за сума, похарчена за себе си, носи стойност от 20% повече от стоки, купени за други. Това не е изненадващо, защото ние не сме толкова добри в това да знаем какво други хора имат нужда. Затова купуваме неща, от които те нямат нужда", смята проф. Джуел Уолдфогъл, Университет на Минесота.

"В предколедния период имаме несъответствие между човека, който купува продукта и човека, който ще го ползва - не пазаруваме за себе си, пазаруваме за други хора, което създава изключителен стрес за всички нас, но защо създава този стрес? Всички сме склонни да влизаме в мрежи на реципрочност на задлъжнялост, в който аз ти давам това, очаквам от теб нещо реципрочно и когато имаме да пазаруваме за сравнително широк кръг - това създава едно уравнение с твърде много променливи и стресира ултимативно хората. Когато ние се чувстваме стресирани, това намалява чувството ни за самоконтрол и не взимаме най-добрите решения", обобщи д-р Елена Костадинова.

Друга тенденция, която се наблюдава през последните години, е вместо материални подаръци, да се подаряват преживявания.

"Определено има една такава тенденция в посока на преживявания вместо материални придобивки, особено характерно за това поколение, които все повече търсят някакъв смисъл отвъд непосредствено материалното. Но не може да кажем, че един подарък - билет за концерт или за обучение, или друго преживяване би имал по-полезна стойност за даден човек, защото много зависи от човека, който ще го получи", смята д-р Елена Костадинова, Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране", УНСС.

Така дори и нематериалните подаръци, може да се окажат също толкова безполезни за получателя им. Затова освен да има икономическа реципрочност на подаръците, икономистите наблюдават и още един друг аспект, свързан с голямото коледно пазаруване – принципът на мъртвата тежест.

"Мъртвата тежест в икономиката се свързва с неефективното разпределение на ресурсите, т.е. когато се произвежда повече, отколкото се потребява, когато имаме прекомерна данъчна тежест. В контекста на коледното пазаруване, това се изследва от гледна точка на това доколко получаващите подаръци ценят това, което са получили. Всъщност има изследвания, които показват, че между 10 и 30% от стойността на всички подарени подаръци, тя просто се загубва. Тоест хората, които са ги получили, не ги ценят дотолкова, доколкото е била реалната им цена", каза д-р Костадинова.

Възможно решение, за да се намали неефективността на подаръците и да се повиши удовлетворението, което носят те на получателите им, са подаръчните ваучери.

"Много мои проучвания показват, че подаряващите в случаите, когато няма близък и чест контакт с получателя са наясно, че не знаят какво да подарят, те много често биха дали пари или подаръчен ваучер, за да дадат изцяло възможността за избор на подарък на получателя му", категорична е проф. Джуел Уолдфогъл, Университет на Минесота.

И допълва: "Популярността на подаръчните ваучери както сред подаряващите, така и сред получаващите, отразява разбирането, че много подаряващи не знаят какво да вземат, а много получаващи подаръци предпочитат да имам избора сами да преценят какво да си вземат. Изглежда, че това решава важен проблем за много подаряващи и тяхната популярност е доказателство, че всички разбират простата житейска мъдрост на моите изследвания, че подаряващите често не знаят какво искат получаващите."

Началото на новата година обаче може да се окаже труден финансов период, ако коледното харчене е било извън контрол, предупреждават икономисти.

"Често възниква един ситуационен дълг т.е. дълг, който е провокиран от някакви непредвидени обстоятелства. В случая с предколедното пазаруване, той се получава от това, че хората надхвърлят бюджета си който са предвидили за подаръци, успяват да похарчат доста повече, отколкото са възнамерявали. В този случай януари е един от най-депресиращите месеци в годината.

БНТ: Тогава кой е идеалният подарък?

Идеалният подарък трябва да е изненадващ, т.е. ти може да получиш това, което искаш, но това ще бъде точно това, което си пожелал и няма да има тази допълнителна емоционална стойност на радостта, която ти е донесъл подаръкът като очакване", каза д-р Елена Костадинова, Катедра "Маркетинг и стратегическо планиране", УНСС.

А когато не знаем какво да купим?

"Ако нямам никаква идея какво някои би харесал, нека да не подарявам огромна статуя за градината им, защото вероятно няма да им допадне и ще бъде изключително безполезно. Ако им дам шоколадови бонбони или вино, е почти сигурно, че ще им хареса, дори и да не са им любимите. Мисля, че исторически в много различни контексти, когато мислим за даване на подаръци, ние мислим толкова много, но не се замисляме, дали това е добра форма на насочен актив. Мисля, че има промяна в духа на времето – хората разбират, че ние харчим милиони и милиарди долари, може би трябва да имаме също толкова удовлетворение. А ако не - да подаряваме малко по-различно", обясни проф. Джуел Уолдфогъл, Университет на Минесота.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube
Вече може да ни гледате и в TikTok

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Ерик Баий се завърна във Виляреал
Ерик Баий се завърна във Виляреал
Селтик надви Рейнджърс в дербито на Шотландия
Селтик надви Рейнджърс в дербито на Шотландия