Подготовка за авиошоу приключи със смъртта на пилот. Малък самолет падна днес на обяд минути след излитането от летище Лесново. Пилотът Георги Влайков е бил опитен инструктор.
Опитен, но неопитен във въздушната акробатика. А днес по време на полета е тренирал именно сложни акробатични номера.
Категорично се изключва версията за технически причини, двигателят на самолета е работил до последния момент. Изключва се и версията за неблагоприятно време. Остават две от версиите - пилотска грешка или прилошаване на пилота, като най-вероятно е пилотска грешка - изпълняване на фигура от висшия пилотаж на опасно ниска височина - три свредела един след друг. Това са предварителните заключения на разследването, но какво точно се е случило предстои да стане ясно.
Малкият акробатичен самолет "Екстра 2000", пилотиран от Георги Влайков, е излетял от летище Лесново в 13.20 ч. Машината набира височина и пилотът прави троен свредел, губи контрол и точно 4 минути след излитането пада на три километра от пистата.
Малък самолет падна край летище Лесново, пилотът е загинал (ВИДЕО С ДРОН)
"Има няколко версии, но ще оставим разследващите органи да ги доведат до финалната част, защото има запис на полета. Той ще бъде предоставен на разследващите органи и да се надяваме, че те ще стигнат бързо до причината за този нещастен инцидент, защото полетът е осъществен с технически годен самолет, със съответната регистрация и пилотът е бил със сериозен опит, който не предполага такъв тип произшествия", заяви Николай Найденов, заместник-министър на транспорта и съобщенията.
Екипът на загиналия пилот е снимал тренировъчния полет. Той е бил част от подготовка за участие в предстоящо авиошоу.
"Той е опитен като пилот, има съответните лицензи, абсолютно законосъобразно упражнява дейността си. По-скоро информация, която е във връзка с акробатичните полети и този самолет е с такава цел, че тези тренировъчни полети са от няколко месеца, върху които той е тренирал, по-скоро не е имал опит в тази част за акробатичните номера", допълни Николай Найденов.
Вижте още в прякото включване на Иво Никодимов.
Георги Влайков има лиценз за управление на подобни самолети от 2011 г. и ръководи център за обучение на пилоти, който е единственият лицензиран и за обучение на пилоти на хеликоптери.
"Въпросът е да не се прави връзка между неговата практика и настоящия инцидент поради простата причина, че те са две различни неща в авиацията. Акробатичните номера и изпълнението на акробатичните фигури е строго специфична дейност, която няма отношение към неговото практикуване и практически опит, който е бил абсолютно богат и с много сериозен опит", добави Николай Найденов, заместник-министър на транспорта и съобщенията.
По първоначални данни причина за катастрофата е нарушение на правилата, заяви окръжният прокурор на София.
"Предварително мога да кажа по предварителните данни за нас, че се касае за акробатични изпълнения на ниска височина, които са разрешени и са били с рекламна цел", заяви Наталия Николова, окръжен прокурор на София.
"Една от вероятните причини, има една фигура - свредел се казва, при която самолетът става неуправляем. Това е при загуба на скорост", каза още Христо Христов, Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
Записът на полета е иззет от разследващите и предстои да бъде анализиран от експертите.
Според констатираните наранявания по тялото на пилота, както и фактът, че дори коланите са били скъсани, експертите са категорични, че той е имал толкова наранявания по цялото тяло, че дори и да е бил с каска това е нямало да го спаси. Използването на каска при такъв тип тренировъчни полети не е задължително.
По темата работиха: Иво Никодимов и Светозар Костадинов
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube