Връщаме се към проблем, на който да се намери решение изглежда безнадеждно. Възможно ли е мястото, на което са поставени пешеходните пътеки също да е причина за пътните инциденти? Как може да се подобри безопасността на пешеходците? Тези въпроси отново са на дневен ред след като миналата седмица камион уби 19-годишно момиче на пешеходна пътека в София. Само след няколко дни 17-годишно момче беше откарано в "Пирогов" с травма на крака отново от инцидент на пешеходна пътека.
Пешеходните пътеки би трябвало да са безопасни зони, но инцидентите с ранени и починали непрекъснато показват, че те често са по-скоро опасни. Последно животът на младо момиче беше отнет върху пешеходна пътека, но това отново не предизвика нужната дискусия и анализ за промяна.
"Липсата на визия в град София за това да развиват и пешеходното и велосипедното движение води до това градът да стои на едно място, той просто не се развива, в същото време жънем увеличаване на случаите с произшествия", казва Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
"Със Столична община се правят работни групи, като на тези работни групи се обсъжда къде да бъдат поставени пешеходни пътеки. Пешеходни пътеки се изграждат там, където има има достатъчно видимост на водачите към пресичащите, на кръстовища и на изходите от кръговите кръстовища", допълва Ангел Величков, полицейски инспектор.
На територията на София има има 1389 пешеходни пътеки тип "зебра", като 435 от тях са повдигнати. Колко от тях обаче осигуряват наистина безопасно преминаване на пешеходците и отговарят на изискванията . А те според съответната наредба са, че пешеходна пътека да не се поставя там, където максималната скорост на движение е повече от 50 км/ч, където няма тротоар, на улици с "BUS" лента и ако разстоянието за видимост на зоната за изчакване на пешеходците е по-малко от 50 м. За цвета на пешеходната пътека няма точно разписано правило, а за повдигнатите важи това, че не трябва да се поставят на път с повече от четири ленти.
"Аз съм човекът, който ги наложи тези повдигнати пешеходни пътеки. И в продължение на много години на повдигната пешеходна пътека нямаше инциденти нямаше смъртен случай, нито един. Това започна да се харесва и тръгна като пандемия и в цялата страна започнаха да искат повдигнати пешеходни пътеки и започнаха като панацея да ги слагат навсякъде без контрол как точно се изпълняват", коментира Богдан Милчев, Институт за пътна безопасност.
А и не навсякъде е възможно пешеходните пътеки да са повдигнати - при голям наклон, интензивен трафик, движение на автобуси от градския транспорт. Има и експерти, които не смятат че са ефективни и предлагат други решения.
"Нашето мнение като експерти и времето показа, че всъщност те са опасни, както и последната катастрофа с момичето, което почина, по-скоро трябва да вървим към това да правим изкуствени неравности преди самата пешеходна пътека и да ограничаваме движението преди тях", смята Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
Точно тези абсолютно разнопосочни мнения на експертите в областта на пътната безопасност са накарали общината да работи според конкретния случай.
На кръстовището на улиците "Св. Наум" и "Св. Теодосий Търновски" се намира една от опасните пешеходни пътеки в столицата , на нея са ставали няколко инцидента, включително и смъртен случай. Други пословично опасни пешеходни пътеки са тези на Площада на авиацията или кръговото на 4-ти километър. Там има две ленти за включване и шофьорите от вътрешната може и да не видят навреме излизането на пешеходеца. Още повече че вниманието на шофьорите е изцяло заето с проследяване на интензивния трафик в кръговото. И инцидентите, съвсем предвидимо, са чести. Пред очите на екипа ни автомобил щеше да бутне младо момиче.
За пешеходни пътеки на кръгово нормативите мълчат, няма анализи, няма правила. Но пък някои общини очевидно са съвсем наясно с рисковете, приели са отговорността си и са направили пасарелки. Примерът е от Бургас.
Друго изключително опасно място за пресичане е столичното Околовръстно шосе. За да могат пешеходците все пак да преминават, на моста край Казичене има пешеходна пътека със светофар. Това съоръжение не отговаря на никакви правила, защото в наредбата ясно е записано , че пешеходна пътека тип зебра не може да има в близост до светофарна уредба.
Единствените безопасни варианти за пресичане на Околовръстното шосе са чрез подлез или пешеходен мост. Този надлез край село Лозен обаче все още не е пуснат в експлоатация. Същото се отнася и за останалите две така наречени пасарелки.
От началото на годината 283-ма водачи за отнемане на предимството на пешеходците, като на 8 са отнети свидетелствата за управление , защото нарушението е било повторно. Но санкциите и нарушенията със сигурност не могат да компенсират пороците в пътната организация.
На предстоящото заседание на Общинския съвет предстои да бъде приет доклад за подобряване на пътната безопасност. Той включва осветяване на всички пешеходни пътеки, до които има изградено улично осветление. Предлага се и друга мярка за безопасност - поставянето на модулни пешеходни острови в средата на големи булеварди. Такива вече са има столичния булевард "Черни връх" – друг е въпросът дали са удачни и не могат ли да предизвикат нови инциденти.
Предвижда се и поставянето на високи бордюри край спирките, които при удар, връщат превозното средство обратно на пътя. Мерките се приветстват и от другите политически сили в градския парламент, макар и да смятат че са закъснели.
Подробен анализ на пътя на пешеходците все пак се прави, той включва и статистика къде най-често стават инциденти с пешеходци. Затова например на "Цариградско шосе" са сложени мрежи, които карат пешеходците да минават през подлезите, а не да пресичат булеварда, оттогава там повече няма смъртен случай. Сега остава и поставянето на зебрите да се анализира по -добре, защото често са в нарушение на изискванията. Изникват веднага след завой, с изтрита маркировка, неосветени, нарушават зелена вълна или пък са сложени по улици с бус ленти, до светофари. Отделно от това, няма правила как се правят издигнатите пътеки и в какви случаи.
Акцент трябва да бъдат и учениците и пътят им до училище . И още и още... А няма как да се изисква спазване на правилата, които са в нарушение на правилата... Или дисциплината трябва да важи освен за шофьорите и пешеходците, но и за тези, които я изискват.
Вижте още в репортажа
Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube