НАСА изстреля космически апарат към богат на метали астероид

наса изстреля космически апарат богат метали астероид
19:07, 13.10.2023

НАСА изстреля космическия апарат "Психея" към едноименния астероид - свят, богат на метали, който никога досега не е бил изследван отблизо, съобщават световните осведомителни агенции.

Апаратът беше изстрелян от космическия център "Кенеди" във Флорида с ракета-носител "Фалкон хеви" на частната компания "Спейс екс". Първоначално планираният му за 12 октомври старт беше отложен заради неблагоприятни метеорологични условия.

Богатият на метали астероид 16 Психея се намира в главния астероиден пояс между орбитите на Марс и Юпитер.

Екипът за управление на мисията ще прекара три до четири месеца за проверка на системите на космическия апарат, след което ще запали двигателите му за пътуването му в дълбокия Космос.

Сондата, която е с размерите на малък микробус, ще достигне астероида след около шест години - през лятото на 2029 г., след като измине 3,5 милиарда километра. "Психея" ще прекара около две години в изучаването му с помощта на набор от научни инструменти, за да определи истинската му природа.

Изследователите смятат, че в "началото на живота" си в ранната Слънчева система Психея е била богато на желязо ядро на планетезимал или ранен планетарен градивен елемент, вероятно подобен на Земята и други планети от земен тип. С течение на времето Психея вероятно се е сблъскала с други скалисти обекти, губейки външната си кора и мантията, докато не е останало само металното ѝ ядро.

Предишни мисии като "Осирис-Рекс" пътуваха до близки до Земята астероиди, които потенциално биха могли да се сблъскат с нея. Металният свят 16 Психея обаче не представлява заплаха за нашата планета. Гигантската космическа скала се намира на около 378 милиона до 497 милиона километра от Слънцето.

Астероидът е открит от италианския астроном Анибале де Гаспарис на 17 март 1852 г. Наречен на гръцката богиня на душата, той е най-големият астероид от М-клас, или метален, в нашата Слънчева система.

16 Психея трябва да стане първият астероид от този вид, който някога е изследван отблизо от космически апарат. Смята се, че астероидът се състои от от желязо, никел, злато и други метали, чиято обща хипотетична парична стойност се изчислява на 10 квадрилиона долара.

Снимки: БТА

Мисията "Психея" обаче няма нищо общо с космическия добив според учените. Нейната цел е да подобри представа за формирането на Земята и други скалисти планети, които са изградени около ядра от разтопен метал.

Какво откриха от НАСА в астероида Бену?

Изстрелването на "Психея" идва две седмици, след като НАСА върна на Земята най-голямата проба от материал, събирана някога от повърхността на астероид - в случая от много по-малък, скалист и близък до нашата планета свят, наречен Бену.

Столичните клубове НСА 2 и Дема са държавни отборни шампиони по тенис