Спасителните акции в българските планини, извън случаите на ски пистите, са между 120 и 150 средно за година. На пистите сигналите са над 2000 годишно, съобщи Милен Братанов от Планинската спасителна служба (ПСС) при БЧК. Той е на пост при поредното му дежурство на спасителна база „Алеко“ във Витоша, разказвайки за какво трябва да бъдат внимателни туристите и любителите на зимните спортове.
Ето и най-важните съвети:
Според него не трябва да се търси вина у туристите в случай на инцидент.
„Случват се тези неща в планината. Не можем никого да обвиняваме. Такива са условията. Хората имат желание и нужда да ходят, да бъдат в планината, да предизвикват себе си.
В никакъв случай не си представям, че някой се опитва да предизвика природата. Когато обаче човек е по-внимателен, вероятността за какъвто и да е инцидент е много по-малка“, напомня Милен Братанов.
ПСС: Загиналият при лавина скиор е бил екипиран с всичко необходимо, но е карал в забранен район
Според него несъобразяването с прогнозата за времето или пълната липса на информация за нея от страна на излезлите в планината е една от най-честите причини за инциденти.
„Долу, в града, времето е топло и хубаво, което подвежда някои хора и те идват в планината сравнително неподготвени. Много често топлото време в низините е причина за ураганни ветрове в планината“, предупреждава спасителят.
Във връзка с лавинната обстановка в българските планини той подчерта, че доскоро с информацията за нея е била ангажирана Планинската спасителна служба, но от миналата година в България е регистрирана „Лавинна асоциация“, която бързо се развива.
Планински спасители: Има спешна нужда от хеликоптери
По наболялата тема за липсата на медицински хеликоптери у нас, които значително биха улеснили действията на спасителите по време на акция и биха спасили много човешки животи, Милен Братанов коментира:
„Със или без хеликоптер, човек в планината няма да бъде оставен. Цената са усилията, която Планинската служба ще хвърли и най-вече рисковете за спасителите по време на тежка спасителна акция и дълъг транспорт, както и времето, за което ще стигне пострадалият от мястото на инцидента до болнично заведение. За сравнение ще кажа, че един пострадал в Пирин планина стига до болница в София, в която има площадка за кацане на хеликоптер, в рамките на 60 минути“.
Така, с правилото за „златния час“ – краткото време от момента на инцидента до момента на оказване на медицинска помощ, всеки пострадал ще има много по-големи шансове за оцеляване.