НОВИНИ

Шофиране с придружител - възможно ли е такова обучение и у нас?

Светозар Костадинов
от Светозар Костадинов
09:10, 05.03.2023
Чете се за: 03:15 мин.
У нас
Слушай новината

Цифрова шофьорска книжка валидна за цяла Европа и промени в обучението за млади водачи предлага Европейската комисия. Целта е намаляване на катастрофите и по-лесно да бъдат събирани глоби за пътни нарушения.

Новите правила обаче трудно биха се прилагали у нас, коментира в "Денят започва с Георги Любенов" председателят на Съюза за авто-мото подготовка Йонко Иванов.

Има два приоритетни модела за обучение на младите водачи в Европа. У нас се прилага обучение в кабинетна система по теория и практика. Другият е самостоятелно обучение с придружител. Брюксел предлага именно втория модел да стане общоевропейски и да се даде възможност обучението да започне на 17-годишна възраст. Към придружителя обаче има много изисквания.

"Забележете основното, което в България не може да стане. На всеки три месеца този човек, заедно с водача, отива в автоучилището. За тези три месеца трябва да измине минимум 3000 км. Има една зелена кутия, както са черните кутии в самолетите, която записва диалога между водача и ученика", обясни Йонко Иванов.

Оказва се, че ако през периода на обучение кандидат-шофьора направи нарушение, му се отнема временното свидетелство и записва нов курс. Друго предложение е единна електронна книжка. Единната система ще показва дали книжката е валидна и дали е извършено нарушение на територията на ЕС, което от своя страна да увеличи събираемостта на глобите.

"България е единствената държава, където си минават румънците както искат, турците както искат, на границата има казват едно "чао" и никой не ги санкционира. А тези пари - "Бог да ги прости", коментира Иванов.

Друг проблем е и валидността на европейската книжка в страни като Сърбия.

"За да стигнем до Унгария, ние трябва да минем през Сърбия. Тя не е член на ЕС. Тогава тази електронна книжка какво ще ни помогне там. Как ще ни засекат, как когато ни спрат, ще докажем, че имаме свидетелство за управление", пита Йонко Иванов.

Иванов коментира, че липсва обучение и за хората, които се придвижват с тротинетки, които са уязвима група, определена от европейската директива.

"Кой къде учи тротинеткаджиите как да шофират? Защото това е шофиране - те са участници на пътя".

Вижте целия разговор във видеото

Гледайте повече теми от "Денят започва с Георги Любенов"

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Часове по "Защита на Отечеството" в училище - от "възпитание в гражданственост" до "остаряла пропагандна теория”
Часове по "Защита на Отечеството" в училище - от "възпитание в гражданственост" до "остаряла пропагандна теория”
Александър Гавалюгов с два силни мача на турнира за подрастващи на баскетболната Евролига
Александър Гавалюгов с два силни мача на турнира за подрастващи на баскетболната Евролига