"Символи на суетата" - каква е била градската мода през 19 век в Шумен

от БНТ
17:48, 13.04.2021
Чете се за: 04:02 мин.
Още
Слушай новината

Всяка епоха, а и всеки човек си има своите норми на елегантност. Модната диктаторка е задължавала дамите, а и господата да спазват правилата ѝ, иначе е можело да си навлекат обществения гняв. Регионалният исторически музей в Шумен показва необикновена изложба от аксесоари "Символи на суетата", които са допълвали елегантността на хайлайфа на града от края на 19 в. и началото на 20 в.

Някога писателят Стилиян Чилингиров е описал модната феерия, която по икендия е дефилирала по главната улица или гезмето на Шумен. Красиви дами с надиплени рокли, кокетни чадърчета и фини ръкавици са излизали на "разход", а по време на този церемониал вниманието на гражданите е било обсебено от тях.

Открай време аксесоарите са онези дребни детайли към облеклото, които разкриват елегантността и чара на шуменската дама. Елегантни, дръзки, предизвикателни, те са част от облеклото на шуменския хайлайф, как дамата държи своето ветрило, каква чантичка носи, каква шапка поставя разкрива нейното желание да привлече внимание, казва Ирина Витлянова, РИМ-Шумен.

С тази елегантност модните дами са подражавали на европейците. Но някои от аксесоарите са използвани и за невербална комуникация.

Ветрилото е израз на стил, на лукс. Освен допълнение към облеклото, ветрилото разкрива настроенията на дамата. Ако тя почука по дланта с него, това означава, че очаква нещо. Ако ветрилото е прибрано, означава несъгласие, допълва Витлянова.

Ръкавиците са аксесоарът, без който никоя уважаваща себе си дама не е можело да излезе навън. Ако ръкавиците не са подходящи, това можело да доведе до обществено порицание. Затова дамите слагали в малките си чантички резервен чифт.

При флирт… дамата, подарявайки ръкавиците си на своя възлюбен, тя разкрива своите чувства, допълва Витлянова.

Някои от експонатите имат и своя история. Черната шапка с пера е принадлежала на Павла Жекова, първата учителка по пиано на Панчо Владигеров. Завръщайки се от Виена, където е завършила Консерваторията, тя донесла и първата шапка с пера.

Тя представлява характерната за края на 19 в. и началото на 20 в. дамска шапка с голяма периферия, изработена от филц. Често шапките са украсявани с щраусови, паунови или гъши пера… С такива шапки шуменските дами са показвали своето положение в обществото, разказва Витлянова.

Съпругите на бижутерите в града пък са носели малки чанти от сребърна тел. В тях са слагали пудрата и резервния чифт ръкавици.

По-голяма част от тези чанти са притежание на арменски семейства и това не е случайно, тъй като по-голяма част от арменците в началото на 20 век се занимават със златарство. В музея се съхранява чантичка, принадлежала на Арекнас Авшарян, съпруга на Ованес Авшарян, който е известен шуменски килимар, притежавал складове и в София, допълва Витлянова.

Аксесоарите разкриват един нов свят на чувства, желания, стремежи. Още в първите години след Освобождението те са довели до развитието на търговията с модни стоки, с които са се кипрели жените на заможните граждани.

Автор: Здравка Русева

Гледайте повече теми от "България в 60 минути"

Свали приложението BNТ News
Свали приложението BNТ News
Топ 24
Най-четени
Лидерът на СДС поиска Движение "България на гражданите" да бъде изключено от ЕНП
Лидерът на СДС поиска Движение "България на гражданите" да бъде изключено от ЕНП
Специално за БНТ: Показват първия превод на романа "Граф Монте Кристо", дело на Тодор Каблешков
Специално за БНТ: Показват първия превод на романа "Граф Монте Кристо", дело на Тодор Каблешков