НОВИНИ

Трябва ли водачите на тротинетки да преминават изпит?

bnt avatar logo
от Татяна Йорданова
20:47, 26.06.2023
Чете се за: 03:15 мин.
У нас
Слушай новината

Поредният случай на тежко пострадал след каране на тротинетка отива в статистиката, която сочи, че само за половин година тежките катастрофи с тротинетки у нас са 20. Най-много са те в София, Пловдив и Варна, съобщават от МВР.

Именно тя е повод да се повдигне въпросът трябва ли каращите тротинетки да минават изпит за Закона за движение по пътищата. Подобни правила вече има в някои държави.

Отиваме в Сингапур с българин, който е живял там 8 години и е видял бума на тротинетките.

"Рязко наложиха забрана върху ползването на тези електроскутери. Държавата се замисли доколко това е безопасно. И направи следното - забрани да се ползват по улиците. Накрая се обезсмисли, аз подарих моя скутер", разказва доц. Мартин Кърнолски.

Позволяват само на регистрираните електрически превозни средства да слизат и на улицата.

"Трябва да имат номер. Тоест, разносвачите на пица, които ползват електровелосипед, трябва да си го регистрират. И вероятно там идва и този тест", казва още доц. Кърнолски.

От миналата година тротинетка на улицата в Сингапур може да кара само този, който мине задължителен изпит, в който човек трябва да знае всички изисквания за легално шофиране. Връщаме се в България. Тук такъв тест няма. На практика непълнолетни ученици без книжка пътуват наравно с колите по пътища, на които се кара с до 50 километра в час.

"Тоест можем да пуснем моя 16-годишен син или дъщеря на улицата, да мине един, да го отнесе, понеже той не е видял светофара, не знае какво да прави, не знае кой е с предимство", посочи Кърнолски.

Българската асоциация за електромобилност е в час с всички изисквания у нас. Питаме нейния председател:

БНТ: От вас би ли дошла идея за такъв подобен тест?

Владислав Стоицов, Българска асоциация за електромобилност: Разбира се, ние със сигурност ще го предложим и на образователното министерство, и на МВР. Със сигурност обаче трябва да се работи не само върху такъв тест за управление на тротинетки или велосипеди. То със сигурност трябва да се включи в задължителната програма на МОН.

Снимки: БНТ, pixabay.com

Така всеки - от шофьор до пешеходец да знае какво може и не може на пътя. Но трябва и друго, казват от асоциацията. Освен за образованието на хората - държавата да се погрижи и за пътищата, които засега са само съучастник в лошата статистика.

Чуйте последните новини, където и да сте!
Последвайте ни във Facebook и Instagram
Следете и канала на БНТ в YouTube

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
ЦСКА 1948 изпусна да победи словенския гранд Марибор в контролна среща
ЦСКА 1948 изпусна да победи словенския гранд Марибор в контролна среща
Мартин Димитров ще се бори за бронз на европейското първенство за младежи и девойки до 20 години
Мартин Димитров ще се бори за бронз на европейското първенство за младежи и девойки до 20 години