ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

"Вера Су" се блъска в скалите със скорост над 7 възела

6602
Чете се за: 03:50 мин.
Регионални
Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Слушай новината

Дали товарът на "Вера Су" е опасен за хората и за околната среда – по този въпрос настъпи известно объркване заради разнопосочните съобщения от институциите.

Първо становището на екоминистерството беше, че има непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море. Сега става ясно, че има писмо от Европейската агенция по околна среда, в което се твърди, че товарът не е опасен.

Карбамидът или уреята е едно относително стабилно съединение, всъщност всички ние го произвеждаме, начин на организма да се освободи от токсичните азотни съединения в резултат на метаболизма ни. Също така, карбамидът е от предпочитаните азотни торове, тъй като не се разпада лесно във вода, по-бавно се отмива и не се налага често наторяване. Това, в случая с наводнения кораб, е донякъде добре. От друга страна карбамидът е силно хигроскопичен, т.е. направо всмуква вода. Това би могло да обясни и потъването на кораба.

Той в момента е легнал на дъното, стои здраво и няма опасност да се разбие от лашкането на вълните. Въпросът сега е - колко време ще стои стабилен, тъй като заедно с морската вода към трюмовете вероятно са навлезли и микроорганизми, които биха могли да започнат някаква биогенен разпад на карбамида.

МОСВ: Има индикации за замърсяване на морската вода от товара на заседналия кораб

Според учените от института по биоразнообразие на БАН, които измериха на 25 септември пробата взета от водолаза Найден Недев, няма съмнение, че има изтичане на карбамид този ден. А това би могло да означава, че е имало и пробив на товарния отсек. В страницата на турската компания Камер, мениджърът на "Вера Су", е представен корабът и от снимките е ясно, че той има един-единствен товарен отсек. Ако някъде има пробив, а карбамидът е толкова хигроскопичен, означава че водата бързо ще се просмуче навсякъде.

Корабът е двукорпусен – т.е. с двойно дъно. Въпросът е и дали е възможно пробойната да е стигнала до товара. Никой не знае какви са щетите, но системата на Марин Трафик дава възможност да се проследи пътя на всеки кораб. Вижда се, че в момента на удара в скалите корабът се е движил с над 7 възела, дори ускорява малко преди да се блъсне. Абсолютно е възможно, пробойната да е стигнала и до карбамида. И пак малко химия – макар и не толкова бързо, с вода карамбидът ще се разпадне на амоняк и въглероден диоксид.

Киселинността на водата може леко да се промени и вероятно това няма да се отрази толкова драстично на рибите, но със сигурност ще ускори растежа на планктона. А това, според учените от института по биоразнообразие, ще доведе до по-засилено утаяване и гниене на органична материя, което вече е убийствено, задушаващо за дънните екосистеми.

Яйлата е една от малкото местности със запазени екосистеми. Така че отговорът е – няма непосредствена опасност и токсичност, но вредата е косвена. Затова замърсяването с азот е обект на контрол на две директиви на Европейския съюз и няколко национални закона.

Свързани статии:

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?