Педагогично ли е да се поощряват учениците финансово? Спор на тази тема предизвика експериментална програма, в която върви в нюйоркски училища. Авторът й, професорът по икономика от Харвард Роланд Фрайър, е убеден в ефекта. Доста педагози смятат, че този подход по-скоро демотивира учениците.
Залогът за печалба е успешно решаване на тестове по английски език и математика. В програмата участват деца от 4-ти клас, които могат да изкарат до 250 долара за учебната година, и седмокласници, при които сумата е двойна. Експериментът мина също в Чикаго и Вашингтон. Там раздаваха чекове по разни показатели, като поведение или присъствие в час. Екип на професор Фрайър оценява какво се случва, ако ти дават пари за неща, които връстниците ти вършат по задължение.
Роланд Фрайър, икономист от Харвард:
"Така караме хлапетата да правят това, което искаме от тях, даваме им допълнителен стимул".
За критиците на програмата нещата не са толкова прости.
Хедър Макдоналд, икономист:
"Ние подкупваме учениците за нещо, което би трябвало да вършат по желание".
Много педагози се опасяват, че заплащането ще унищожи у децата най-ценното - ученето заради самото учене.