ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Езикът на Вазов и съвременните деца

bnt avatar logo от Ася Методиева
A+ A-
Чете се за: 01:36 мин.
Още

Различни проучвания сочат, че учениците имат беден речник, а държавните зрелостни изпити показаха, че децата не могат да се изразяват в писмена форма. Родители и учители пък са единодушни, че учебниците са написани скучно, а някои от произведенията по литература не говорят на езика на днешните млади хора и са абсолютно неразбираеми за тях. В деня на народните будители попитахме седмокласниците разбират ли какво им говорят класиците.

езикът вазов съвременните деца

Различни проучвания сочат, че учениците имат беден речник, а държавните зрелостни изпити показаха, че децата не могат да се изразяват в писмена форма. Родители и учители пък са единодушни, че учебниците са написани скучно, а някои от произведенията по литература не говорят на езика на днешните млади хора и са абсолютно неразбираеми за тях. В деня на народните будители попитахме седмокласниците разбират ли какво им говорят класиците.

Приятно нещо е да има човек топла соба и самун хляб, пише Ботев в “Политическа зима”. А учениците гледат и се чудят. “Немили недраги” пък върви с речник след всяка глава, защото интернет поколението е на около 150 години от времето на хъшовете.

Проф. Валери Стефанов: "Да си представим, че не само децата не разбират езика на Вазов. Но ако си представим, че Вазов трябва от някъде да чуе езика на нашите деца, и той малко ще разбере. Така че това е езикът и той наистина се е променил. И ако Вазов чуе едно изречение от днешно време като “прати ми смс", "чакай ме в интернет" или "ще се чуем във фейсбук”, очевидно и той няма да ни разбере."

Репортер: "Знаеш ли какво има предвид Вазов, като каже “чини ми се”?"

Ученик: "Не."

Репротер: "Какво значи хъш?"

Ученик: "Борец за свобода, който всъщност е емигрант и се бори за освобождението на България, но извън страната."

Репортер: "Знаеш ли какво значи душманин?"

Ученик: "Не много."

Репортер: "А ти на кого би казал “либе хубаво”?"

Ученик: "Ами на някое момиче хубаво."

Ученик: "Майките така казват на децата си."

Ученик: "Предполагам, че така се обръщат мъжете към техните жени."

Репортер: "А според теб какво означава либе?"

Ученик: "Не знам."

Ученик: "От главите, които учим, почти всички думи, които са отзад, не ги знам."

Репортер: "Кажи коя ти е любимата? Или която ти е направила впечатление?"

Ученик: "Любима? Вагабонтин."

Репортер: "Какво значи вагабонтин?"

Ученик: "Скитник такъв, нежелан."

Репортер: "Одър знаеш ли какво значи?"

Ученик: "Одър? Нещо като стол, на което са седели българите през Възрождението."

Ученик: "Ами одър значи нещо като легло. Българите преди са спали на такова, слугите."

Репортер: "Остарели ли са според тебе тези думи?"

Ученик: "Да, аз не съм ги чувала лично."

Проф. Валери Стефанов: "Непосредствено след Освобождението езикът, така да се каже, е в процес на една нова кодификация. Там има много диалекти. По различен начин влизащи чужди думи. Ако дойдат все по-безпаметни поколения и все по-нелюбопитни хора, напълно е възможно нишката с миналото да бъде скъсана. Вероятно в един момент ще се появят и адаптирани версии на класиката, за да бъдат по-лесно смилани. За съжаление."

Ако все пак искате да ви бъде интересно в часовете по литература, рецептата е една – бъдете любопитни. Защото колкото и далечни да звучат някои думи, без Вазов не можем.

http://infocenter.bnt.bg/

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?