ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Евросубсидии за рибарите

bnt avatar logo от Цветелина Атанасова
A+ A-
Чете се за: 01:24 мин.
Икономика

Страната ни може да загуби солидни суми по оперативна програма рибарство и аквакултури. От една страна заради липсата на лицензирани рибарски пристанища. Това е причината да няма нито едни проект по мярката за реконструкция на пристанищата. За тях се отпуска сумата от 18 милиона евро.

евросубсидии рибарите

Страната ни може да загуби солидни суми по оперативна програма рибарство и аквакултури. От една страна заради липсата на лицензирани рибарски пристанища. Това е причината да няма нито едни проект по мярката за реконструкция на пристанищата. За тях се отпуска сумата от 18 милиона евро. Краят на месеца пък е срокът, до който трябва да бъдат създадени рибарски групи. Всяка една от четирите групи може да получи по 3 мил. 360 хил. лв. за развитие на рибарските области. До края на 2013 по рибарска програма могат да се усвоят повече от 106 млн. лв.

След като предишният кабинет на последното си заседание реши да се създаде специална фирма, управляваща рибарските пристанища, "Рибни ресурси" ЕООД, днес то има вече шеф – Явор Недев. Предизвикателството за него ще бъде да придвижи документацията за лицензиране на пристанищата, като първото готово за процедурата е Созополското.

Денят на рибарите започва в мрак и свършва в мрак. Те обаче са доволни - и този път в мрежите има риба. Знаят, че риболовът не е сред жалоните на бизнеса в страната, но пък изхранва не малко хора. Тук се разтоварва повече от 70% от рибата на България. 13 профисионални риболовни кораба се нареждат като в косерва на пристанище Созопол.

Николай Павлов – корабособственик: "Изтича вече 3-та година откакто България е в ЕС, по причина на това, че управителният орган на Оперативната програма Изпълнителната агенция поне до момента не си е на мястото, много от мерките са отворени, обнародвани в ДВ, но не са отворени за работа."

В края на миналата година пристанище Созопол беше прехвърлено за стопанисване на Министрество на земеделието, но все още е с непроменен статут и реално ръководство. Лицензът му е пристанище от национално значение за превоз на хора и товари. А рибари от години мечтаят за модерно специализирано пристанище.


Петър Василев, корабособственик: "Чисто рибарско пристанище, с всички атрибути, удобства за рибарите, нали, като се има предвид, че трябва да има нулева камера за съхранение на уловите, ще трябав да има пункт за зареждане на гориво, ще трябва да има малка борса, да се прекрати това безразборно и беззаконно ппродаване на рибата по пътища и където и да било."

Всичко това обаче ще остане в мечта, ако до края на годината пристанището не промени статута си.

Янчо Янев – директор на ТЗ на ИАРА – Бургас: "Сумата е до 4 млн. евро за всяко едно рибарско пристанище, което бъде одобрено, за реконструкция , модернизация на регистрирано рибарско пристанище."

Янчо Янев уточни, че проектът за реконструкция на пристанището трябва да бъде предаден още в първите дни на идната година, за да бъдат усвоени парите. Както се казва ситуацията е оплетена като в рибарски мрежи.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?