Новата сграда на единствения в София център за интегриране на деца със специфични образователни потребности беше открита в столицата. Центърът се премести от Двореца на децата, където тясното помещение не е позволявало на специалистите да работят извън училищата и детските градини. В центъра работят 20 логопеди и психолози, които ще помагат на над 800 деца.
Новата сграда на единствения в София център за интегриране на деца със специфични образователни потребности беше открита в столицата. Центърът се премести от Двореца на децата, където тясното помещение не е позволявало на специалистите да работят извън училищата и детските градини. В центъра работят 20 логопеди и психолози, които ще помагат на над 800 деца.
Добри е 4-ти клас в столичното 109 училище Христо Смирненски. Преди 4 години лекарите му поставят диагнозата "хипер-активен" с неустойчиво внимание. Според майката момчето трудно се свърта на едно място. Обича математиката, а преди коледните и новогодишните празници е назначен за режисьор и сценарист на училищното тържество.
Добри Димитров:
- Интересно ми е лакираме неща.
- Най-много обича да приготвя нещата за новогодишното тържество и затова казва че обича да лакира.
- А какво подготвяш?
- С логопедката ще приготвям сценарий за коледното тържество.
Добри е едно от 800-те деца, за които се грижат специалистите от центъра за деца със специфични потребности. Тук 140 учители, логопеди и психолози подготвят малките за външния свят.
Светла Бенина, логопед в Центъра за деца със специфични образователни потребности:
- Случвало ли ви се е понякога да не разберете детето какво иска да ви каже?
- На мен не, защото говорят с езика на тялото си. Когато един педагог е добър, винаги може да разбере какво иска детето.
Много от нуждаещите се деца обаче не получават помощ навреме. Те имат проблем с възприятието, а учителите просто ги смятат за разсеяни.
Светла Бенина, логопед в Центъра за деца със специфични образователни потребности:
- Сигналите се улавят много късно и това налага едно местене на децата, докато се установи диагнозата.
За да се справи с проблемите си, детето се нуждае на първо място от приятел, а след това от специалист, допълни логопедът.