"Черната кутия" на самолетите всъщност е оранжева на цвят. Защо се нарича черна и каква е нейната функция ни разказа Васил Дяков, инспектор в Гражданската въздухуплавателна администрация, който повече от 15 години е бил борден инженер на Ту 154.
Васил Дяков, инспектор в ГД "ГВА":
– Понятието се използва тъй като за съжаление това устройство се разчита след такива трагични инциденти, каквито са се случили с полския правителствен самолет.
Черната кутия още се нарича “самописец”. Тя започва да работи в момента, който самолетът излети и функционира до неговото приземяване. В този самописец се съхранява информацията за целия полет, като височина на полета, скорост, параметри на двигателите. Достъп до нея има бордния инженер, но само преди излитенето на самолета.
Васил Дяков, инспектор в ГД "ГВА":
– Достъп до кутията има бордния инженер, който е част от екипажа на самолета, таблото за включване на въпросната черна кутия стои точно над него. Той има достъп до нея преди пускането на двигателя. След излитането на самолета не може да се изключи тази черна кутия записа автоматически се води.
В кабината на пилотите има микрофони, които записват всички разговори на екипажа, както и комуникацията им с наземния контрол. Тези записи също могта да дадат сведения за евентуалните причини довели до инцидент. И черната кутия и двата магнетофона, наречени още кокпит рекордери са разположени на най-сигурните места в самолета.
Васил Дяков, инспектор в ГД "ГВА":
– Кутията се намера на места, където се смята, че са по малко уязвими, в Ту 154 специално се намира в опашката на самолета, а пък въпросните кокпит рекордери се намират отпред в отсека под кабината на екипажа.
Преди кацането на машината достъп до черната кутия и кокпит рекордерите няма никой. След инцидент достъп до записите имат първо разследващите.
Излъчено в "По света и у нас"