Как се мерят телевизионните рейтинги? Въпросът безпорно e важен, защото на базата на зрителския интерес различните предавания попадат в различни часови пояси в програмата на телевизиите. От рейтингите зависят и рекламите, които осигуряват доходи на медиите. Именно чрез така наречената пийпълметрия, различните фирми избират в кои телевизии да рекламират и по кое време.
Представете си, че сте шеф на телевизия и искате да удовлетворите да кажем желанието на зрителите да гледат сериозна публицистика. И за да не им е скучно, сте решили да я представите по атрактивен и интересен начин. И малко на готварския принцип забърквате например двама водещи, подправяте с подходящ декор и ги включвате в ефира да врят. И хоп – изненада! Колкото той да се взима за умен и дори да носи очила и колкото тя да изглежда добре – рейтингът е нисък.
Рейтингът, разбира се, до голяма степен е проверка за качествата на журналистите. Той обаче зависи и от много други неща – някои доста прозаични. Например дали е слънчево или вали - защото във втория случай хората не са навън, а вкъщи пред телевизорите. Или дали по конкурентния канал дават европейското по плуване за девойки. Зависи и от това колко зряло и свободно е обществото. При всички случаи обаче това е машинката, която има последната дума за отчитане на рейтинга.
Мила Николова – изпълнителен директор на агенция за пийпълметрия: "Когато вече имаме картина на екрана, ще се появи ето това наше служебно меню, в което всеки член от домакинството, който гледа в момента, трябва да натисне личното си номерче."
Репортер: "Това какво означава?"
Мила Николова – изпълнителен директор на агенция за пийпълметрия: "Член номер 1, ограден в кръгче, казва: аз гледам в момента."
Първо обаче, според регламента, устройството трябва да бъде инсталирано в произволно избран дом. После данните на всеки член от семейството се въвеждат в него. Например – мъж, 45 годишен, женен, баща на 2 деца.
Владимир Янев - технически директор: "И нощно време сървърът прозвънява всички домакинства и изтегля тази информация от тях. Как точно става това прозвъняване? Специално с тези устройства ползваме джи ес ем канал."
За това усилие зрителите получават възнаграждение. Според регламента, то не трябва да е много високо, за да не повлияе на избора им. За предаване, което е излъчено днес, рейтингите пристигат на следващия ден. И ако процедурата е извършена без нерегламентирани намеси, имате обективна информация колко души ви гледат.
Мила Николова – изпълнителен директор на агенция за пийпълметрия: "Но освен кой е каналът и в коя минута и секунда се гледа, за нас е важно кой гледа. Ние знаем, че зад номер едно в домакинство хикс стои жена на възраст 35 години, която е работеща майка на 3 деца и прочее. Тогава рейтингите добиват смисъл не само като количество 5 хиляди души или 100 хиляди души, а профил на аудиторията."
Владимир Янев - технически директор: "Сега тук влизаме в тази стая с големите машини... Да, тук е мозъкът. Какво представляват тези машини? Това тук са рекордерите за телевизиите. Записваме 30 телевизионни канала."
Мила Николова – изпълнителен директор на агенция за пийпълметрия: "Описва начало и край на предаване - на български език. Разбира се слагат се оригинални заглавия, ако предаването или филмът не е български и от тук нататък тази информация ще се свърже с информацията от пийпълметрията и ще получим реално рейтинга."
Шампион по гледаемост и по света и у нас е прогнозата за времето. Много рейтингови по традиция са големи спортни събития и шоу програми. От пийпълметрията обаче отчитат намаляване на тяхната аудитория. Според тях рейтингово може да е и сериозно публицистично предаване, стига да е качествено и да уцели вкуса на публиката. Така че, ако сте шеф на телевизия и не се подведете, че някой е умен, само защото носи очила, сега времето е подходящо, може и да успеете.