Цитрусовите плодове и някои зеленчуци ще поскъпнат значително, ако гръцката обсада на граничните ни пунктове продължи. Това съобщиха от Съюза на търговците на храни у нас. Заради блокадата спряха и доставките на прясна гръцка риба. В момента разчитаме на замразена от скандинавските страни.
Цитрусовите плодове и някои зеленчуци ще поскъпнат значително, ако гръцката обсада на граничните ни пунктове продължи. Това съобщиха от Съюза на търговците на храни у нас. Заради блокадата спряха и доставките на прясна гръцка риба. В момента разчитаме на замразена от скандинавските страни.
Празни складове за риба и объркани търговци видяхме днес на борсата в Слатина.
Станислав Янев - търговец на едро: "Ще изчакаме още няколко дни да видим дали ще има развитие. В краен случай ще търсим нови контакти в Турция."
Потърпевши от блокадата са и българските износители на прясна пъстърва, които усилено търгуват с Гърция.
Павел Ненов - търговец на едро: "Това е наш камион, пълен с риба. Вече 3-ти ден чака да тръгне за границата, през който и да е пункт, за да го внесем в Гърция. Но блокадата ни пречи. В същото време не можем да внесем от там и търпим големи загуби. Чакат ни всички вериги."
Недостигът на гръцка риба се компенсира с внос от скандинавските страни. Затова търговците не очакват поскъпване.
По- високи цени обаче вече се наблюдават на някои пазари при цитрусовите плодове, краставиците и доматите. Близо 30 % от вноса им у нас е от Гърция.
Стоян Чаушев - председател на СТХБ: "Най-вече се усеща по отношение на цитруса и при краставиците, които се покачиха драстично тези дни с около 1 лев на кг, а на пазара на дребно ще скочат с около 2 лв. за кг."
За да не останат без стока, много от вносителите на плодове и зеленчуци се насочиха към Турция.
Александър Йоцев - изп. директор на Съюза на търговците на храни: "Но ги поръчваме в ситуация на пожар. А при такова бързо търсене и цената се увеличава."
Освен това за турските стоки транспортните разходи са по-високи, а плащаме и мита, тъй като Турция не е член на ЕС.
Специалистите са изчислили, че за 5 дни забавяне във всеки камион със цитруси има поне по 15% брак, което означава загуби от 3 хил. лева на тир. Ако блокадата продължи някои от по-дребни вносители може и да фалират.