ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Как такситата "помпат" цени

bnt avatar logo от Цвета Младенова
A+ A-
Чете се за: 02:06 мин.
У нас

Таван на цените на таксиметровите услуги може да има от есента. Промяната се обмисля заради множество оплаквания. Сигурно всички сте попадали на тарифи, стигащи до 8 лв. на км при средна цена от 60 ст. Ако обаче се сложи таван дали таксиметровите шофьори няма масово тайно да почнат да "помпат" цените, нещо с което и сега Автомобилната инспекция трудно се справя.

такситата помпат цени
Таван на цените на таксиметровите услуги може да има от есента. Промяната се обмисля заради множество оплаквания. Сигурно всички сте попадали на тарифи, стигащи до 8 лв. на км при средна цена от 60 ст. Ако обаче се сложи таван дали таксиметровите шофьори няма масово тайно да почнат да "помпат" цените, нещо с което и сега Автомобилната инспекция трудно се справя. Ако сега помпите са намалели, то е защото повечето шофьори, които са ги използвали, са преминали на високите тарифи, коментират запознати. Логично би било при таван на тарифите, помпането на цените да стане по-масово и по-сериозно.

Това са т. нар. помпички. Те са устройства, които се свързват към таксиметровия апарат и подават електронен импулс към него. Така увеличават или изминатите километри, или минутите престой. На касовата бележка сметката е точна, защото апаратът е отчел променените параметри.

Илия Василев – представител на таксиметрова компания:
"Като цяло това си е едно отделно перо, един отделен бизнес в
таксиметровия бранш. Много фирми, специализирани в изработването на определена електроника се занимават с това нещо и бих казал, че е доста печеливш бизнес."

При стандартния модел помпа обикновено има копче близо до шофьора. То има три позиции. Първата напомпва цената с 25 %. Когато се постави на втората - сумата скача с 50 на сто, а на третата позиция - двойно. И както всеки бизнес - и този се модернизира.

Илия Василев: „Другият е т. нар. помпи с дистанционно управление, при които водачът държи или в джоба си дистанционното, или на някое от копчетата е монтирано дистанционното в автомобила - било то на музиката, било то на прозорците. Може би някои клиенти сега ще се сетят, че някои водачи са им увеличавали музиката или са им отваряли и затваряли прозорците. Това е сигурен белег, че има нещо нередно."

За разлика от високите тарифи обаче, помпите се оказват неуловими. Причината е не само, че могат да бъдат монтирани дълбоко в електрониката на автомобила. Проблемът с хващането им, оказва се, идва от други две посоки. Първо – дори да ги санкционират, фирмите нямат интерес да издават шофьорите-измамници на контролните органи. Най-малкото биха изгубили персонал. И второ – отговорната да контролира такситата Държавна автомобилна инспекция няма право да разглобява нищо по таблото на колата. Така за инспекторите е почти невъзможно да открият помпата.

Николай Чавдаров - ДАИ-София: "В случая нямаме право да му разглобяваме таблото на автомобила или апарата. - Може там да е скрита? - Да, може да е скрита навсякъде. Но няма как ние да го установим, освен ако не го хванем на момента или да се вижда някъде, но вече такива помпи почти няма."

Това такси беше привикато в ДАИ по сигнал на гражданин, който твърди че сметката му е напомпана.

Халив Гаази - началник "Контролна дейност - ДАИ- София:
"Водачът беше поканен тук за проверка на лекия таксиметров автомобил и документите му."

Всъщност ДАИ канят водача при тях. Той може да се отзове на поканата след 15 минути, един час или когато намери за удобно. Достатъчно време, за да махне помпата, ако тя е монтирана в колата му. В кокретния случай – тези стърчащи кабели не са в следствие на проверката на ДАИ – помните те нямат право да разглобяват. Шофьорът сам е изтръгнал уредите, които те са захранвали.

Халив Гаази - началник "Контролна дейност - ДАИ- София:
"Понеже музиката му била развалена, затова е предприета тази интервенция за поправка на уредбата. - Не е ли много съмнително, точно когато го канят в ДАИ да дойде така с всичко разкомплектовано? - Да, оставаме в сферата на съмненията, но това може да се установи единствено от компетентните органи."

Така ДАИ се оказват с вързани ръце. При внезапните си проверки по улиците те глобяват таксиджиите най-вече, че чакат на забранени места и при евентуален проблем с документите. Най-големите нарушения обаче реално остават несанкционирани.

ТОП 24

Най-четени

Водещи новини

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?