Таван на цените на таксиметровите услуги може да има от есента. Промяната се обмисля заради множество оплаквания. Сигурно всички сте попадали на тарифи, стигащи до 8 лева на километър при средна цена от 60 стотинки. Ако обаче се сложи таван, дали таксиметровите шофьори няма масово тайно да почнат да помпат цените. Нещо, с което и сега Автомобилната инспекция трудно се справя.
Това са т. нар. помпички. Те се свързват към таксиметровия апарат и му подават електронен импулс. Така увеличават или изминатите километри, или минутите престой. На касовата бележка сметката е точна, защото апаратът е отчел променените параметри, разкриват запознати.
Илия Василев - представител на таксиметрова компания:
"Като цяло това си е едно отделно перо, един отделен бизнес в
таксиметровия бранш. Много фирми, специалиирани в изработването на определена електроника, се занимават с това нещо и бих казал, че е доста печеливш бизнес."
При стандартния модел помпа обикновено има копче близо до шофьора. То има три позиции. Първата напомпва цената с 25 %. Когато се постави на втората - сумата скача с 50 на сто, а на третата позиция - двойно. И, както ни разказаха, като всеки бизнес и този се модернизира.
Илия Василев: "Т. нар. помпи с дистанционно управление, които водачът държи или в джоба си дистанционното, или на някое от копчетата е монтирано дистанционното в автомобила - било то на музиката, било то на прозорците. Може би някои клиенти сега ще се сетят, че някои водачи са им увеличавали музиката или са им отваряли и затваряли прозорците."
За разлика от високите тарифи обаче, помпите се оказват неуловими. И не само, защото се монтират дълбоко в електрониката на автомобила. Първо - дори да ги санкционират, фирмите нямат интерес да издават шофьорите-измамници. Най-малкото биха изгубили персонал. И второ - за инспекторите на ДАИ е почти невъзможно да открият помпата.
Николай Чавдаров - ДАИ-София: "В случая нямаме право да му разглобяваме таблото на автомобила или апарата. - Може там да е скрита? - Да, може да е скрита навсякъде. Но няма как ние да го установим, освен ако не го хванем на момента или да се вижда някъде, но вече такива помпи почти няма."
Това такси беше привикато в ДАИ по сигнал на гражданин, който твърди че сметката му е напомпана.
Халив Гаази - началник "Контролна дейност - ДАИ- София:
"Водачът беше поканен тук за проверка на лекия таксиметров автомобил и документите му."
Всъщност ДАИ канят водача при тях. Той може да се отзове на поканата след 15 минути, един час или когато намери за удобно. Достатъчно време, за да махне помпата, ако тя е монтирана в колата му. В конкретния случай - тези стърчащи кабели не са вследствие на проверката на ДАИ - помните те нямат право да разглобяват. Шофьорът сам е изтръгнал уредите, които те са захранвали.
Халив Гаази - началник "Контролна дейност - ДАИ- София:
"Понеже музиката му била развалена, затова..."
Стигат ли обаче въобще такситата до контролните органи? Таксиметровите фирми, както самите те ни разказаха, предпочитат да вземат нещата в свои ръце. Добрият имидж пред клиентите е пряко свързан с печалбите им. Затова
компаниите наистина глобяват, ако обичайната сметка е надвишена.
СКРИТА КАМЕРА:
- Тук във фирмата следят, не че ги няма помпите, но ако те хванат... Тук има един колега, който всяка седмица си плаща по 200 лева.
- Ама не му я махат?
- Защо да му я махат, те си взимат пари.
- А от самата фирма държат да няма такива неща?
- Да, да, обаче ако хванат си затварят очите? Те си ги прибират тези пари и не се отчитат никъде.
Когато поискахме от произволни компании да ни покажат документ от такива глоби, всички се позоваха на фирмената тайна. Дори ни показаха заловени помпички.
Илия Василев - представител на таксиметрова фирма
"Като цяло обаче това не е повод ние да сигнализираме ДАИ."
Само ДАИ обаче може да сезира икономическа полиция за измама. Ние също проверихме дали има отклонения в таксите на такситата.
Избрахме произволна начална и крайна точка на пътуването ни в София. Сега с кола на БНТ ще проверим какво е разстоянието.
Евентуални разлики могат да бъдат хванати най-добре, ако се засече дали има разминавания в изминатите километри за едно и също разстояние.
Нашият километраж показа 3 км и 400 метра.
За същата отсечка километражите на две таксита и то от една и съща фирма показват съответно 3 км и 300 метра и 4 км и 400 метра. Единият километраж се припокрива с нашия. Другият дава разлика с около 30 %. Такова разминаване не може да се дължи на размера на гумите. То просто значи, че сме хванали помпа. Въпросът е дали ще я хванат от ДАИ.
Шансът помпата все пак да бъде хваната е да се обадите в ДАИ, когато се усъмните и да задържите шофьора до пристигането на инспекторите. Телефонният номер за сигнали е 847 23 37.