Възможно е да няма ефективна стачка в железниците в петък, прогнозира транспортният министър Александър Цветков. Той обосновава оптимизма си с това, че слуховете за 30 % съкращения са неверни и че става въпрос за намаляване на персонала с по 5 на сто годишно до 2014-а.
Възможно е да няма ефективна стачка в железниците в петък, прогнозира транспортният министър Александър Цветков. Той обосновава оптимизма си с това, че слуховете за 30 % съкращения са неверни и че става въпрос за намаляване на персонала с по 5 на сто годишно до 2014-а. Това е и едно от основните условия на Световната банка, за да отпусне спасителния половин милиард лева за железницата.
Машинистът Марин Пенков всеки ден вози пътници от София за Дупница или Пловдив и няма да стачкува. Твърди, че и много негови колеги няма да протестират, но не от страх.
Марин Пенков - машинист: "Нямам намерение да пазя хляба на разни хора, които не знаят какво работят. Нямам нищо против да се съкрати администрацията."
От синдикатите обаче са непреклонни. Не само, че не искат почти никакви съкращения, но и настояват за увеличение на заплатите. Според Петър Бунев от КНСБ в стачката ще участват 80 % от служителите на БДЖ и 60 на сто от НКЖИ. Предупредително ще спрат работа за един час в четвъртък.
Петър Бунев - председател на синдиката на българските железничари към КНСБ: "Единствено могат да бъдат оправдани съкращенията, когато има инвестиции, модернизация и нова техника, която да изисква по-малко хора."
Съкращенията ще доведат до намаляване на сигурността за пътуване във влаковете. Бунев смята, че целият заем от Световната банка ще отиде само за покриване на стари задължения. Шефът на БДЖ контрира, че близо половината от парите ще отидат за модернизация на влакове и инфраструктура.
Пенчо Попов - изпълнителен директор на БДЖ: "Ако този последен лъч не бъде използван, сме изправени пред опасността от закриване."
Александър Цветков - министър на транспорта: "Реформи трябва да има. Алтернативата е фалит на БДЖ. Няма да правим масови съкращения. Напротив, имаме целенасочени програми с Агенцията по заетостта. Ще има европейски курсове за преквалификация."
Така според Цветков БДЖ ще се оттласне от дъното в европейската класация за най-ниска производителност на труда и ще стопи стотиците милиони дълг.