През тази година светът на модата отбелязва 75-годишнина на Ив Сен Лоран. В момента прочутият парижки музей "Пти пале" представя негова ретроспектива. А в България излиза първата цялостна биография на изайнера, превърнал се още приживе в легенда. Авторката Лоранс Бенаим е известна френска журналистка от вестник "Монд" и близка приятелка на Ив Сен Лоран.
През тази година светът на модата отбелязва 75-годишнина на Ив Сен Лоран. В момента прочутият парижки музей "Пти пале" представя негова ретроспектива.
А в България излиза първата цялостна биография на изайнера, превърнал се още приживе в легенда. Авторката Лоранс Бенаим е известна френска журналистка от вестник "Монд" и близка приятелка на Ив Сен Лоран.
Наричат Ив Сен Лоран "последният велик" заедно с Диор и Шанел. Кариерата му е шеметна - роден в Алжир, на 18 години става асистент на Кристиан Диор, на 21 го наследява. После създава своя империя, но остава вечно тъжното момче на висшата мода, което минава през депресии, клиники и електрошокове - един самотник на върха, затворен в резиденциите си.
Мартин Ръждашки - културолог: "Книгата е успокоителна с това, че е опит да пробие тази стена, тази златна клетка, с която е бил обграден през целия си живот."
Мартин е присъствал на аукциона на века, когато след смъртта на дизайнера беше разпродадена неговата арт колекция.
Мартин Ръждашки - културолог: "Спомням си, преди всеки транш на търга се пускаше ария от Мария Калас, която му е била близка приятелка. Всички ставаха на крака. И това бяха 5 минути мълчание с гласа на
Мария Калас акапела."
Защото Ив Сен Лоран е последният велик и първи в модата за много неща. Винаги създава образи, а не костюми, повлиян от Пикасо, Мондриан и Брак. Става първият дизайнер, поканен в музея Метрополитен. Работата му излъчва философски послания. Той демократизира модата дотолкова, че лансира първата прет а порте линия в света.
БНТ: "Е, защо тогава казват, че облича само маркизи?"
Мартин Ръждашки - културолог: "Това е също част от клишето върху него. Той е дизайнерът, който казва, че единственото нещо, за което съжалява в кариерата си, е, че не е измислил дънките."
Но създава гардероба на съвременната жена. Поставя я в смокинг и в панталон-цигара, лансира стила бийт през 60-те, вдъхновява се от Африка и е първият, който кани чернокожи манекени на сцената.
Загадките около личността му едва ли ще паднат, а красотата, създадена от него остава истинско изкуство на един голям артист на века.
"Алианс за права и свободи": Практически е невъзможно съставянето на кабинет в този парламент