НОВИНИ

Румен Овчаров за изборите и бюжет 2012

Румен Овчаров, депутат от Коалиция за България, коментира в студиото на "Денят започва" резултатите от изборите и проектобюджет 2012 г.

румен овчаров изборите бюжет 2012
Снимка:
bnt avatar logo
от БНТ
08:03, 02.11.2011
Чете се за: 07:58 мин.
У нас

Румен Овчаров, депутат от Коалиция за България, коментира в студиото на "Денят започва" резултатите от изборите и проектобюджет 2012 г.

Водещ Жени Марчева: Избори и проектобюджет за следващата година - за това ще говорим заедно с Румен Овчаров - зам.-председател на Парламентарната комисия по бюджет и финанси. Добро утро.
Румен Овчаров: Добро утро.
Водещ: С изборите да започнем. Съгласен ли сте със Сергей Станишев, който вчера каза, че тези избори са много, много сериозна стъпка напред за БСП?
Румен Овчаров: Вижте, може би трябва да разделим нещата. В изборите за местна власт стъпката напред е почти незабележима, да не кажа, че по-скоро е стъпка назад.
Водещ: Е, как? Той казва, че БСП е спечелила кметове в 94 общини, което било равносилно на подвиг.
Румен Овчаров: Да, това е точно така. 94 са общините, но те бяха 110. Намаля и броят на общинските съветници. Така че аз бих казал, че в местните избори БСП успя да удържи позиции и то достатъчно сериозни - 8 областни града - в едни изключително тежки условия, недемократични избори, тотален натиск, страх. Самият факт, че по време на изборната нощ, на втория тур вие видяхте как се сменяха настроенията в ред от градовете на страната.
Водещ: Имаше много драматични балотажи на места.
Румен Овчаров: Да, това е също израз на страха. Хората не само, че не смееха да си казват за кого са гласували, ами казваха обратното. За това се получиха и тези обрати в Перник, във Видин, във Враца, в Ловеч и къде ли не. Така че аз бих казал, че в местната власт БСП успя да удържи позиции в едни тежки, под изключителен натиск избори. А що се отнася до президентските избори, на мен ми се струва, че там трябва да разсъждаваме доста по-сериозно. Зашеметяващата, съкрушителната, оглушителната победа, всъщност се оказа победа с около 5% и със 166 хил. гласа. Не мисля, че някой има право да говори с такива епитети и то при този резултат. Още повече резултатът е осигурен отново от Ахмед Доган, защото Бойко Борисов за втори път си осигурява изборни победи, благодарение на Ахмед Доган.
Водещ: Това пък защо?
Румен Овчаров: Е, как защо? Защото 2009 г. Ахмед Доган възбуди, така да се каже, негативният вот срещу БСП, направи го и сега. Целувката на Доган, всъщност беше целувка за Бойко Борисов и той наистина мобилизира негативния вот срещу БСП и срещу нашия кандидат.
Водещ: Искате да кажете, че лидерът на ДПС Ахмед Доган не е бил искрен онази нощ, когато каза, че безрезервно ще мобилизира електората си в подкрепа на Калфин - Данаилов?
Румен Овчаров: Е, какво мобилизира? 100 хил. гласа, при положение, че тези, които подкрепиха Ивайло Калфин и Стефан Данаилов на втория тур са над 500 хил. повече.
Водещ: Какво се случи в отношенията БСП - ДПС след края на тройната коалиция?
Румен Овчаров: Не знам какво се случи, но ми се струва, че много сериозно трябва да се случи в коалиционната политика на БСП, защото тези избори показаха една нова алтернатива, един нов потенциал. 1,5 млн. избиратели за кандидата на левицата, означават съвсем други посоки за търсене на подкрепа за лявото, за демократичното. Кое е странното като резултат от тези избори? В България има 3 партии, 22 години след промените и две от тези партии трудно могат да бъдат наречени демократични. Единствената демократична партия е БСП.
Водещ: Кои са другите недемократични партии?
Румен Овчаров: Предполагам, че се сещате.
Водещ: ГЕРБ и ДПС?
Румен Овчаров: Е, да.
Водещ: ГЕРБ и ДПС са недемократичните партии, а БСП е демократичната?
Румен Овчаров: Вие наистина ли твърдите, че ГЕРБ е демократична партия или че ДПС е демократична партия?
Водещ: Не, не, аз искам да знам вие какво твърдите, това е важното в случая.
Румен Овчаров: Аз го казах достатъчно ясно.
Водещ: И какви са новите перспективи за коалиция в тази обстановка за БСП?
Румен Овчаров: Очевидно в България назрява необходимостта от една промяна във вътрешнополитически план - коалиране, обединение върху наистина демократичните ценности, наистина европейските ценности, но не на думи, а около същността на тези процеси.
Водещ: Искам да ви помоля за един коментар на думите на премиера Бойко Борисов от вчера, по негов анализ на резултатите след изборите. Веднъж той казва, че на изборите за кметове, БСП са спечелили по места там, където президентът Георги Първанов е обикаляла и е представял своите мемоари - Перник, Ловеч, Видин, Враца, Криводол, Търговище, Монтана. Вие виждате ли нещо общо между тази география на победата и мемоарите на българския държавен глава?
Румен Овчаров: Е, в Криводол не спечелихме. Бойко Борисов пак си приказва преди да е помислил малко. Няма да позволим на Бойко Борисов да кадрува в БСП, нито на Бойко Борисов, нито на Ахмед Доган, нито на Христо Стоичков. Така че нека да разсъждаваме сериозни по тези въпроси.
Водещ: Премиерът Борисов също смята, че загубата на БСП, на президентските избори, е плод на една интрига между президента Георги Първанов и лидера на БСП Сергей Станишев. Според Георги Първанов една победа на БСП на президентския вот би стабилизирало положението на Сергей Станишев в партията, ерго Георги Първанов е попречил на това стабилизиране, като не е позволил Стефан Данаилов да бъде кандидатът на левицата за президента, а е останал на втора позиция за вицепрезидент.
Румен Овчаров: Не, не, няма да мога да вляза в дълбочината на интригантските разкрития на Бойко Борисов. За това не ме карайте да коментирам. Това не са сериозни неща.
Водещ: Има обаче нещо важно, което ще ви помоля да коментирате. Хора от БСП са работили в полза на ГЕРБ на изборите срещу интересите на социалистите. Това прозвуча вчера като извод от елита на БСП. Кои са тези хора, които са работили срещу БСП?
Румен Овчаров: Не мога да ви кажа. Наистина, ще направим анализ по този въпрос. Наистина има решение на Националния предизборен щаб, на Изпълнителното бюро да се подкрепят всички демократични кандидати, в кавички, разбира се, срещу ГЕРБ навсякъде, където има балотажи без участието на кандидати на БСП.
Водещ: Все пак нямате ли подозрения кои са тези предатели, слагаме кавички?
Румен Овчаров: Не, не. Това с предателите е доста опасна терминология и аз не мисля, че трябва да се занимаваме с нея.
Водещ: Защо БСП загуби знакови областни градове като Благоевград, като Смолян - Дора Янкова, които от години бяха всъщност червени крепости?
Румен Овчаров: Знакови е нещо относително. Спечелихме пък други знакови като Сливен, като Ловеч, които също са знакови, според мен.
Водещ: Стои ли на дневен ред в БСП темата за оставката, включително и на лидера?
Румен Овчаров: Отново повтарям, темата за промяната в БСП стои, но тя не е въпрос на емоции, а още по-малко е въпрос на интриги от външни фактори.
Водещ: Е, като стои, как стои?
Румен Овчаров: Стои по един нормален за една демократична партия процес - има си конгрес, има си процедури, по които това може да се случи.
Водещ: Съгласен ли сте с това, което вчера каза Сергей Станишев, че този, който дръзне да му поиска оставката, е откровен саботьор.
Румен Овчаров: Е, няма незаменими никъде, така че ...
Водещ: Вие смятате ли, че Сергей Станишев се смята за незаменим?
Румен Овчаров: Не. Не мога да ви кажа как се смята той, би трябвало да попитате него, но никой не е вечен.
Водещ: То и Ахмед Доган казваше така.
Румен Овчаров: Да и си стои.
Водещ: Има ли място за Георги Първанов и за Сергей Станишев в БСП след януари догодина?
Румен Овчаров: Има. Има място и за двамата, само че трудно ще успеем да изиграем и унгарския, и македонския вариант в една партия и в една държава.
Водещ: Я кажете кой е унгарският и кой е македонският вариант?
Румен Овчаров: Е, те са достатъчно ясно. Македонският е бившият президент се връща начело на партията, а унгарският е бившият министър-председател след 8 години в опозиция се връща начело на държавата - няма как да се случат и двете неща?
Водещ: Кой е по-вероятният вариант, според вас?
Румен Овчаров: Да не гадаем толкова много. Няма ли да поговорим за бюджета?
Водещ: А, защо да не гадаем? Погледнахте часовника, ей сега, след една секунда ще поговорим и за бюджета. Та, кой е по-реалистичният вариант?
Румен Овчаров: Не знам, не мога да ви кажа.
Водещ: А, не знаете, не искате да кажете?
Румен Овчаров: Ще реши партията, няма да решавам нито аз, нито пък, който и да е било друг в лично качество, а още по-малко, отново повтарям, Бойко Борисов, Ахмед Доган или всякакви други външни фактори.
Водещ: Добре, хайде за бюджета, защото темата е важна. Бюджет на мизерията казвате вие, защо?
Румен Овчаров: Не, аз бих казал - излишен бюджет или ако трябва да го кажа с две думи, страхлив и некомпетентен бюджет.
Водещ: Давайте примери и доказателства за това?
Румен Овчаров: Той, примерно, го каза Симеон Дянков. Той сам каза, че пише, че брутният вътрешен продукт ще расте с 2,9%, пък го е смятал при 1,5%. А защо не е компетентен? Общо взето, номиналният ръст, номиналният, реалният плюс инфлацията, който е заложен в бюджета, е около 6%. Т.е. 6% икономиката на страната ще произведе повече, отколкото тази година. И въпреки, че тази икономика, този бизнес ще работи по-добре, ние предвиждаме със 70 млн. по-малко корпоративен данък. Т.е. фирмите, които уж ще произвеждат по-малко, ще плащат по-малък данък, т.е. те ще имат по-малки печалби. Това не ви ли се струва доста абсурдно? И в същия този момент същите тези фирми или хората, които работят в тях, ще платят със 130 млн. повече данъци върху доходите си. Т.е. тези фирми, които ще произведат по-малко и, ще платят по-малко корпоративен данък, ще платят на работниците си 1,3 млрд. лв. заплати, за да могат те със 130 млн. да платят повече в хазната. Това вижда ли ви се икономически логично? А като добавим към това и увеличените приходи от ДДС с над 600 млн. и от акцизи с над 300 млн. при положение, отново повтарям, че бизнесът ще се свива според корпоративния данък - то става доста абсурдно. Разбира се, логиката с това, че, видите ли, ще импулсираме икономиката като вкараме свежи капитали за сметка на еврофондовете - 3 млрд. евро фондове. Това наистина ли някой сериозно го мисли, че за една година България ще усвои 3 млрд. при положение, че сега за 5 години е усвоила 1,2 млрд.? Това са абсолютно несериозни неща.
Водещ: Като казвате страхлив бюджет, можеше ли този бюджет за бъде по-смел в условията на тази криза, която е около нас?
Румен Овчаров: Може. Може, всички страни, които излизат от кризата, излизат за сметка на действията на правителствата си. То е очевидно, че и нашите вече виждат, че за сметка на увеличен износ, няма как да расте икономиката и за това се опитват да стъкмят нещо. Но и това няма как да се случи. И още нещо се кажа, този бюджет може да изглежда, като че ли гарантиращ финансовата стабилност, но това е бюджет, който до момента вече е взел над 2 млрд. заеми нови. До края на следващата година ще вземе още поне толкова, т.е. ще станат около 5-6 млрд. нови заеми в България, т.е. 3 млрд. евро. Той ще е изхарчил поне 3 млрд. от фискалния резерв, вече ги е изхарчил на практика. Т.е. след 4-те години управление на ГЕРБ ще имаме около 3 млрд. евро нови заеми и 3 млрд. по-малко във фискалния резерв. Като това казвам са минималните оценки. И ще се кичим с лозунга или с етикета, че сме много финансово стабилни. За кого сме финансово стабилни? За тези, чиито заплати и пенсиите сме замразили вече за 3 години?
Водещ: Ако БСП беше на власт и пишеше проектобюджет 2012, щеше ли да има увеличение на пенсиите, увеличение на заплатите, въобще увеличение на доходите?
Румен Овчаров: Щеше да има работеща икономика, която щеше да гарантира възможностите за увеличение на пенсиите и на заплатите. А сега вече става очевидно, че 4-те години управление на ГЕРБ ще станат синоним на икономическа криза, не само миналите 2 години и половина, а и следващите година и половина.
Водещ: Като ви слушам, това означава ли, че автоматично парламентарната група на левицата няма да подкрепи Закона за проектобюджета за 2012 година?
Румен Овчаров: Това, според мен, не е голямо откритие. Няма да го подкрепим.
Водещ: Не, това, че е не е откритие, е със сигурност. Въпросът е, кое не приемате в бюджета, казахте вече, но кое приемате?
Румен Овчаров: Честно да ви кажа, трудно мога да приема нещо. Логиката финансова стабилност и за сметка на тази финансова стабилност непрекъснато намаляване на преразпределението и от приходната, и от разходната част през бюджета - това в условия на икономическа криза е абсурдно. Аз бих помолил министър Дянков, като дойде тук, да го попитате, има ли държава в ЕС, която в годините, в които е излизала в кризата, е намалявала това преразпределяне през бюджета като дял от брутния вътрешен продукт. Няма такава държава. Даже Естония, която непрекъснато ни тикат в очите като пример, ами и тя преразпределя на 40%. А ние слизаме под 30%, с еврофондовете до 35%. Извинявайте, но това е просто абсурдна политика. Това е такъв фундаментален неолиберализъм, какъвто не е нормално вече да се говори.
Водещ: Симеон Дянков ще влезе тук само след минути, така че тези въпроси ще прозвучат към него. На финала все пак да ви питам за този баланс - по-малко пари за системата на отбраната и сигурността за сметка на малко повече пари за сектори като културата, като образованието - това не го ли адмирирате поне?
Румен Овчаров: Какво да адмирираме - 20 млн., за какво говорим? Това при един бюджет, който тази година ще бъде 80 млрд.
Водещ: Не е така, защото над 157, трябва да погледна, са милионите в повече за Министерство на образованието.
Румен Овчаров: Да, там има наистина увеличение, т.е. със значителен процент, просто трябва да видим за какво ще бъдат дадени. Като гледам какво се случва с БАН, аз просто не си обяснявам защо се прави това. Ако някой иска да оптимизира разходите за наука, да ги оптимизира, то трябва да потърси начините, по които да бъдат оптимизирани тези разходи, ако трябва да се преразгледа структурата на институтите, ако трябва да се преразгледа състава на тези институти, да се търси оптималното. Но ти да унищожаваш науката в България при положение, че всички държави излизат от кризата, именно инвестирайки в бъдещето, т.е. в наука и образование - за мен е абсурдно.
Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge

Още У нас

Изпращаме ноември със слънце, посрещаме декември със сняг
Изпращаме ноември със слънце, посрещаме декември със сняг
12:24, 27.11.2024
Чете се за: 02:22 мин.
Прокурорската колегия допусна Борислав Сарафов до изслушване от Пленума на ВСС
Прокурорската колегия допусна Борислав Сарафов до изслушване от Пленума на ВСС
11:57, 27.11.2024
Чете се за: 01:37 мин.
Засилват мерките за сигурност в моловете след случаите на агресия и хулиганство
Засилват мерките за сигурност в моловете след случаите на агресия и хулиганство
11:55, 27.11.2024
Чете се за: 00:27 мин.
Пеевски: Радев да мине в рулетката и да почваме
Пеевски: Радев да мине в рулетката и да почваме
11:43, 27.11.2024
Чете се за: 01:22 мин.
Разиграха авария с пострадали в промишлена зона в Русе
Разиграха авария с пострадали в промишлена зона в Русе
11:29, 27.11.2024
Чете се за: 01:42 мин.
Премиерът Главчев: Очакваме политическите сили да постигнат консенсус
Премиерът Главчев: Очакваме политическите сили да постигнат консенсус
11:12, 27.11.2024
Чете се за: 01:37 мин.
Павела Митова, ИТН: Надявам се от ДБ и БСП да проявят разум и да гласуват за Силви Кирилов
Павела Митова, ИТН: Надявам се от ДБ и БСП да проявят разум и да гласуват за Силви Кирилов
11:05, 27.11.2024
Чете се за: 00:52 мин.
Борисов: Във втория мандат не може да се случи нищо, което не се е случило в първия
Борисов: Във втория мандат не може да се случи нищо, което не се е случило в първия
10:55, 27.11.2024
Чете се за: 01:07 мин.
От "Възраждане" внесоха предложения за промени в Изборния кодекс, предлагат махане на хартиените бюлетини
От "Възраждане" внесоха предложения за промени в Изборния кодекс, предлагат махане на хартиените бюлетини
10:10, 27.11.2024
Чете се за: 02:07 мин.
Искра Михайлова, "Възраждане": Председателят на НС трябва да е отдалечен от ГЕРБ и ДПС
Искра Михайлова, "Възраждане": Председателят на НС трябва да е отдалечен от ГЕРБ и ДПС
10:04, 27.11.2024
Чете се за: 00:57 мин.
Хасан Адемов, АПС: Народното събрание трябва да заработи
Хасан Адемов, АПС: Народното събрание трябва да заработи
09:58, 27.11.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Радостин Василев, МЕЧ: Няма изход от ситуацията, време е да отидем на избори
Радостин Василев, МЕЧ: Няма изход от ситуацията, време е да отидем на избори
09:34, 27.11.2024
Чете се за: 00:37 мин.
Топ 24
Най-четени
Двайсет години българска мисия на Антарктида
Двайсет години българска мисия на Антарктида
Арести в САЩ на терористи
Арести в САЩ на терористи