Заради регионалните кризи в Украйна и Близкия Изток страната ни се превръща в основна врата към и от Европа за въздушния трафик. На ден през страната ни прелитат по 3 хиляди и 200 самолета, което е исторически рекорд. На този фон полетите през България ще стават още по-бързи и по-евтини, тъй като авиокомпаниите вече сами чертаят маршрутите, по които да минат, а това спестява време и пари. Т. нар. "свободни маршрути" са само прелюдия към падането на въздушните граници в Европа.
Времето за летене над България и Румъния ще се съкрати драстично. Авиокомпаниите ще летят по прави коридори, заявени предварително. Това предвижда идеята за небе със свободно планирани полети. България и Румъния са сред страните-пионери.
Петър Данаилов, ДП "Ръководство на въздушното движение": - При концепцията за свободно планиране на практика пилотът или неговият диспечер ще имат възможност да подадат полетен план, който буквално казва Петрич-Констанца.
Спестените минути при полета ще са две. Но при 3500 денонощно в пиковите месеци, натрупаните спестени минути ще са хиляди.
Веселин Стоянов, дир. на "Европейски програми, проекти и стратегии" - РВД: - Когато самолетите имат право да планират според техните виждания най-пряката траектория, то тогава тя за нас няма да бъде канализирана и биха могли да се появят непредвидени точки на конфликт.
За да няма засечки, българските и румънски авиодиспечери симулират стотици сценарии в експерименталния център на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването в Бретини.
В тази симулационна зала пилотите тренират при почти реални условия. Задават им се различни сценарии. Сценарият, който днес ще се отработва, е какво би се случило, ако се въведат свободно планирани маршрути.
Стоичко Венков, ръководител полет - РВД: Сега изпращаме съобщение на самолета, ако искаме той да набере, да смени височина или да смени курс и по този начин всичко става по-бързо и ефирът е по-разтоварен.
Свободното небе над България ще е предизвикателство и поради политич. причини. Не в симулация, а съвсем реално през последните 2 години България буквално е атакувана от хиляди нови полети заради регионалните кризи близо до нас.
Георги Пеев, дир. на ДП "Ръководство на въздушното движение": Като затваряне на въздушното пространство на Симферопол. Има проблеми в Сирия, Ирак, Афганистан. Различни капацитетни проблеми в Кипър и Гърция. Също проблеми със стачки на наши колеги в Румъния.
Филип Дебос, Евроконтрол: Евроконтрол не отговаря за контрола на полетите в тази част на Европа, но помагаме на страните-членки да се адаптират към тази нова ситуация, като пренасочваме потоците към други страни.
Сега свободното небе функционира само през нощта. През 2016 г. ще летим по свободни маршрути денонощно.