ИЗВЕСТИЯ

Моите новини

ЗАПАЗЕНИ

Летим по-бързо и по-евтино

bnt avatar logo от БНТ
A+ A-
Чете се за: 01:30 мин.
У нас

Заради регионалните кризи в Украйна и Близкия Изток страната ни се превръща в основна врата към и от Европа за въздушния трафик.

Субтитрите са автоматично генерирани и може да съдържат неточности.
Заради регионалните кризи в Украйна и Близкия Изток страната ни се превръща в основна врата към и от Европа за въздушния трафик. На ден през страната ни прелитат по 3 хиляди и 200 самолета, което е исторически рекорд. На този фон полетите през България ще стават още по-бързи и по-евтини, тъй като авиокомпаниите вече сами чертаят маршрутите, по които да минат, а това спестява време и пари. Т. нар. "свободни маршрути" са само прелюдия към падането на въздушните граници в Европа. Времето за летене над България и Румъния ще се съкрати драстично. Авиокомпаниите ще летят по прави коридори, заявени предварително. Това предвижда идеята за небе със свободно планирани полети. България и Румъния са сред страните-пионери. Петър Данаилов, ДП "Ръководство на въздушното движение": - При концепцията за свободно планиране на практика пилотът или неговият диспечер ще имат възможност да подадат полетен план, който буквално казва Петрич-Констанца. Спестените минути при полета ще са две. Но при 3500 денонощно в пиковите месеци, натрупаните спестени минути ще са хиляди. Веселин Стоянов, дир. на "Европейски програми, проекти и стратегии" - РВД: - Когато самолетите имат право да планират според техните виждания най-пряката траектория, то тогава тя за нас няма да бъде канализирана и биха могли да се появят непредвидени точки на конфликт. За да няма засечки, българските и румънски авиодиспечери симулират стотици сценарии в експерименталния център на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването в Бретини. В тази симулационна зала пилотите тренират при почти реални условия. Задават им се различни сценарии. Сценарият, който днес ще се отработва, е какво би се случило, ако се въведат свободно планирани маршрути. Стоичко Венков, ръководител полет - РВД: Сега изпращаме съобщение на самолета, ако искаме той да набере, да смени височина или да смени курс и по този начин всичко става по-бързо и ефирът е по-разтоварен. Свободното небе над България ще е предизвикателство и поради политич. причини. Не в симулация, а съвсем реално през последните 2 години България буквално е атакувана от хиляди нови полети заради регионалните кризи близо до нас. Георги Пеев, дир. на ДП "Ръководство на въздушното движение": Като затваряне на въздушното пространство на Симферопол. Има проблеми в Сирия, Ирак, Афганистан. Различни капацитетни проблеми в Кипър и Гърция. Също проблеми със стачки на наши колеги в Румъния. Филип Дебос, Евроконтрол: Евроконтрол не отговаря за контрола на полетите в тази част на Европа, но помагаме на страните-членки да се адаптират към тази нова ситуация, като пренасочваме потоците към други страни. Сега свободното небе функционира само през нощта. През 2016 г. ще летим по свободни маршрути денонощно.

ТОП 24

Най-четени

Product image
Новини Чуй новините Спорт На живо Аудио: На живо
Абонирай ме за най-важните новини?