Той основава първата си рекламна агенция, когато е... едва на 12, а днес го наричат „гуру” на маркетинга. Мартин Линдстрьом – датчанин, който живее в Австралия, прекарва свободното си време в Съединените американски щати, а през останалата част - обикаля света. Казва, че за добрите идеи няма граници. Ето защо всяка година изнася лекции пред милионна аудитория в Европа, Азия, Америка... Заради своите новаторски идеи в рекламата е обявен от списание „Тайм” за една от най-влиятелните личности в света за 2009-а година.
Той основава първата си рекламна агенция, когато е... едва на 12, а днес го наричат „гуру” на маркетинга. Мартин Линдстрьом – датчанин, който живее в Австралия, прекарва свободното си време в Съединените американски щати, а през останалата част - обикаля света. Казва, че за добрите идеи няма граници. Ето защо всяка година изнася лекции пред милионна аудитория в Европа, Азия, Америка... Заради своите новаторски идеи в рекламата е обявен от списание „Тайм” за една от най-влиятелните личности в света за 2009-а година.
Линдстрьом: Най-важното нещо, за да успееш, е да разбереш какво искаш да правиш още в ранна детска възраст. Ето – аз започнах да се занимавам с реклама на 12 години. Но ако бях започнал на 30, днес нямаше да съм тук. Също така е важно да правим нещата по необичаен начин. Например аз комбинирах познанието си за интернет и за марките, а после направих и теория за психологията на купуването. Винаги съм се стараел да изненадвам, да бъда различен.
Репортер: Доколко важни в живота са добрите идеи?
Мартин Линдстрьом: О, те са изключително важни! За жалост днес младите хора все повече губят своето въображение и склонност към творчество. Всъщност ние сме креативни, единствено когато сме отегчени. А колко често днес можем да се чувстваме така? Отговорът е: никога.
Репортер: Е, понякога...
Линдстрьом: Да, понякога...Например когато сте със съпруга си, нали? Шегувам се! В ежедневието си всеки от нас понякога е отегчен и именно тогава може да създава велики идеи. Но днес децата например никога не са отегчени – те имат достъп до компютърни игри, интернет, телевизия. Ето защо според мен въображението е обречено постепенно да изчезне. Мисля, че в бъдеще хората, които ще могат да комбинират теория, стратегии и креативност, ще са изключение. Но пък въображението винаги ще е ключ към успеха!
Репортер: А какви идеи трябва да имат политиците и икономистите, за да се справят с глобалната финансовата и икономическата криза?
Линдстрьом: Знаете ли, мисля че по-голяма част от кризата се дължи на нашето собствено самодоволство. Всичко е свързано със съзнанието и психиката ни – бяхме свикнали да живеем охолно, а сега сме толкова наплашени от рецесията, че вече ни се даваме сметка какво реално се случва. Ето защо смятам, че кризата е повече в съзнанието ни, отколкото в реалния живот.
Репортер: Да, но криза има, и светът все още се пита: „Чия бе вината за нея?”. Според Вас каква поука си взеха Съединените американски щати от миналия септември до днес?
Линдстрьом: Мисля че Съединените американски щати най-накрая се научиха да се вслушват в сигналите и да реагират на тях. Влиятелните икономически умове в Америка отдавна бяха предсказали кризата, но хората просто не искаха да слушат за нея. Е, сега май започнахме да чуваме дори неприятните новини! Вярвам, че никога повече няма да повторим същата грешка, защото наистина бяхме станали твърде алчни. Хората харчеха много, а банките отпускаха огромни заеми... Бяхме забравили, че световната икономика прилича на домино – ако едно от парчетата падне, всички останали рухват след него. Дали можеше да се избегне кризата? По-скоро не. Пазарът имаше нужда да се пренастрои. За мен тази промяна е положителна, защото ни показа, че не трябва да бъдем лакоми – все пак в живота парите не са всичко!
Пострадаха всички – но докато богатите се разделиха само с част от милионите си, бедните загубиха всичко. Според икономическите анализатори богатите държави предизвикаха кризата, но истинската й цената ще трябва да платят развиващите се страни. И ако до края на тази година Америка, Япония и Западна Европа вероятно ще излязат от рецесията, то прогнозите за Източна Европа не са толкова добри.
Линдстрьом: Смятам, че държавите в този регион ще се възстановят по-трудно и ще им е необходимо повече време, но от друга страна тук ще започне да се формира средна класа. Така съществуващото разграничение между много богатите и бедните постепенно ще изчезне. Смятам, че България трябва да мисли преди всичко как да изгради свой имидж и световно разпознаваеми марки. Ето, в момента аз не мога да се сетя за нито една бъларска марка! А трябва да изградите поне няколко – имате човешки ресурс, талантливи хора, интелигентни сте, просто нямате извинение да не промените нещата! Единственият ви минус е, че нямате самочувствие. Но не сте единствени, затова просто трябва да запретнете ръкави и да се хващате на работа! Вярвам, че можете да го направите!
Репортер: Но как се променя ниско самочувствие?
Линдтрьом: Проблемът има две страни. Първо – нужно е образование. Трябва да обучавате талантите си, за да могат те да създадат марките на България. Ако аз бях български политик, бих въвел нов предмет в училище – обучение по маркетинг. И тогава ще видите, че вашата държава има потенциал за развитие. Просто трябва да откриете силните си страни! В Швейцария залагат на точността и качеството, силата на Германия е в машиностроенето, а в Дания това е дизайнът! А коя е вашата сила – ето това ви предстои да откриете!