България има нужда от специалисти в областта на авиационната медицина - една малко популярна специалност. Специалистите в нея следят не само здравословното състояние на пилотите и тяхната годност да летят, но и изследват реакциите на човешкото тяло на неестествени за организма височини. Боряна Черганова посети Научно-приложния център по авиационна медицина и дори надникна в барокамерата, която се намира във ВМА.
Знаете ли, че на 19 000 м височина кръвта на човек започва буквално да кипи, а ако се издигнете на голяма височина, дори с лека настинка или болен зъб, можете да изпитате невероятна болка. Реакциите на човешкия организъм са различни в неестествената въздушна среда. Специалистите по авиомедицина са готови да разпознаят тези симптоми веднага.
Проф. Любомир Алексиев - ВМА: В момента се намираме в Хипобарния комплекс на ВМА, така наречената хипобарна Барокамера, тя е предназначена за обучение и тренинг на летателен състав към процесите предизвикани от намаленото барометрично налягане и въздействието на хипоксията върху човешкия организъм. В момента има един подготвен авиатор, който ще премине през такъв тренинг, той е в защитно облекло за въздействието на намаленото налягане, и с готовност да използва кислороден апарат за компенсиране на липсата на кислород.
БНТ: Какви височини можете да симулирате?
Проф. Любомир Алексиев - ВМА: Ще бъде изкачен на височина до 7 000 метра със скорост 25 метра в секунда, като на 7 000 метра ще бъде откачена кислородната система, той ще почне да диша на място разредения въздух на 7 000 метра и ще изпита въздействието на хипоксията върху себе си.
На тази височина организмът на човек има запас от кислород само за няколко минути, след това човек загива. Реалните естествени реакции при липсата на кислород според специалистите започват с ускоряване на пулса, задълбочаване на дишането, повишаване на кръвното налягане, световъртеж, намаляване на цветната чувствителност на зрението.
Проф. Любомир Алексиев - ВМА: Даже провеждаме тест с цветни фигури и самите пилоти установяват липсата на някои усещания за цветно зрение. Караме ги да правят някои математически задачи, под въздействието на хипоксия започват да правят съществени грешки при обикновени събирания.
За да се преодолее ниското налягане е задължително поставянето на височинен костюм, който създава противоналягане.
Проф. Любомир Алексиев - ВМА: Така наречената линия на Армстронг 19 000 метра, на 19 000 метра ако няма противоналягане, кръвта в човека започва да кипи, превръща се от течно във въздухообразно състояние, което е несъвместимо с живота.
Пилотите задължително преминават тестове в авиационния център на всеки три години. Диляна Георгиева е пилот на вертолет в Авиобаза Крумово. От 5 години е офицер и преминава тест за реакциите на вестибуларния ѝ апарат.
Диляна Георгиева - пилот: Досега съм летяла на три типа вертолети на Бел 206, Ми17 и в момента пилотирам Кугър. Вертолетната авиация не предполага прекалено големи претоварвания и прекалено големи физиологични изменения в организма, но все пак, човек трябва да бъде абсолютно здрав, с добър вестибуларен апарат.
Проф. Любомир Алексиев: Столът на Барани е измислен от унгарският лекар Барани с цел изследване на вестибуларния апарат и как ротационните движения въздействат върху този вестибуларен апарат. Оттук ние правим изводи за степента на поносимост към вестибуларни дразнения при пилотите. А в следващият момент извършваме и тренировка към пространствена дезориентация, която настъпва при дразнене на вестибуларния апарат и сега ще ви бъде демонстрирано едно такова вестибуларно изследване.
За съжаление и в тази сфера се забелязва недостиг на специалисти, хора, които да познават в детайли не само физиологичните процеси, но и да са обучени да действат в полет. За съжаление според експертите страната ни все още изостава в сравнение с другите страни при използването на въздушния транспорт за медицински нужди и транспортиране на болни.
Проф. Любомир Алексиев: Ние все още нямаме изградена хеликоптерна спешна медицинска помощ, имаме отделни елементи, отделни фирми се опитват да правят нещо, но няма система. А това е бъдещето. За спешната медицина времето е важно. Щом като времето е важно, само въздушния транспорт в определени случаи може да го осигури това време. Те не се конкурират със земния транспорт. Има места, където земния транспорт не може да свърши работа. Има места, където търсене и спасяване може да се направи само с въздушен транспорт и с лекари и сестри, които са подготвени да извършват работа на борда на въздухоплавателно средство.
Засега във военната сфера има достатъчно авиолекари. Остава нерешен обаче въпросът и как младите хора да бъдат стимулирани да останат в България и да работят за страната си.