Мисията на обществените медии, тяхното финансиране и бъдещето им в дигиталната ера бяха основните акценти в международна дискусия, организирана от БНР и БНТ, с участието на генералните директори на двете медии, представители на Съвета за електронни медии и на Европейския съюз за радио и телевизия, депутати и общественици.
Необходима е нова, много по-точна и ясна дефиниция за мисията на обществените медии у нас - тази теза обедини участниците в дискусията. На фона на голямото желание за информираност на обществото, обществените медии са някак пренебрегвани в много страни, особено от гледна точка на финансирането, подчерта Греъм Диксън от EBU.
Греъм Диксън - ръководител на департамент "Радио" на Европейския съюз за радио и телевизия: Добрата, сериозната журналистика се нуждае от финансиране и това е, което характеризира обществените медии в Европа да имат време и средства, за да отделят и разказват наистина важните истории, да задават неудобните въпроси, да правят разследвания, а не просто да четат информации от агенциите или от прессъобщенията на институциите.
Доброто финансиране на обществените медии е една инвестиция в бъдещето, подчерта и Райна Константинова. Според нея може и да е въпрос на чест да работиш в обществена медия, но трябва да е ясно за всички, че дори и много качествени журналисти стават неконкурентноспособни, ако държавата няма ясна формула за развитието на обществените медии.
Райна Константинова - бивш член на ръководството на Европейския съвет за радио и телевизия: Инвестиция в бъдещето, в качествена журналистика, в доверие и в това да се погрижим да има качествени журналисти.
Сегашната държавна субсидия за обществените медии Райна Константинова сравни с милостиня.
В Норвегия обществените медии се дофинансират с процент от всеки купен телевизионен продукт, в други страни с процент от хазарта. Би могло и у нас да се помисли за подобна формула, предложи тя.
Диана Саватева от парламентарната медийна комисия също каза, че смесен вид финансиране би бил добър вариант. И тази дискусия според нея трябва да върви паралелно с диалога за мисията на обществените медии.
Диана Саватева - зам.-председател на комисията по култура и медии в НС: Не може да се говори за пари без да се знае какво точно се иска от БНР и БНТ.
Много важен е въпросът дали те трябва да догонват и да се състезават с търговските медии или да представят по пълноценна картина на събитията, подчерта още Саватева. Според генералният директор на БНТ обаче, тези две посоки трябва да се следват паралелно.
Константин Каменаров - генерален директор на БНТ: Ние разбира се не гоним рейтинг фанатично, но от друга страна сме обречени да се съревноваваме и състезаваме, защото колкото и да сме достоверни и добри журналисти, ако никой не ни гледа и не ни слуша нашата мисия, обществената мисия остава неизпълнена.
Трябва да има пренаписване на обществената функция на нашите две медии, защото Законът е вече на 20 години и това би трябвало пряко да рефлектира и върху финансирането, посочи още Константин Каменаров.
Светът е голям, промяната дебне отвсякъде и обществените медии не могат да не участват в тази промяна, бе позицията на председателя на СЕМ.
София Владимирова - председател на СЕМ: Не могат да не бъдат част от дигиталния свят...
В заключение генералният директор на БНР Александър Велев предложи създаването на работна група с представители от БНТ и БНР и свободен достъп до нея на всички желаещи, която до края на февруари да предложи проект за стратегия за обществените медии.