Три сигнала за мазни петна по река Дунав са подадени в Морска администрация в рамките на три дни през изминалия месец. Кой е замърсителят обаче така и не е установено. Експерти от речното ни корабоплаване настояват държавата да се намеси и да бъдат...
Три сигнала за мазни петна по река Дунав са подадени в Морска администрация в рамките на три дни през изминалия месец. Кой е замърсителят обаче така и не е установено. Експерти от речното ни корабоплаване настояват държавата да се намеси и да бъдат създадени подходящи условия за изхвърлянето на отпадните води и отработените масла на корабите. Според тях това ще намали замърсяването на реката.
Предаването на отработени масла и трюмни води от корабите в България е регламентирано със закон – трябва да става в пристанищата. В него обаче е оставена „вратичка“ – това се случва според възможностите на самите пристанища и държавата не може да ги задължи да приемат опасните и битовите отпадъци. Което създава проблеми за плаващите в наши води кораби, тъй като такива места почти няма.
Иван Жеков – директор на Дирекция Речен надзор – Русе: "За мен решението е в пристанищата с национално значение като Русе и Лом да бъдат изградени такива подвижни, плаващи или стационарни съоръжения за приемане на нефтоводни води."
В Горен Дунав – в Централна и Западна Европа, заедно с тази дейност се предлагат и допълнителни услуги.
Никола Кившанов – капитан вътрешно плаване: "Как е в Германия, в Австрия - там ситуацията е уредена с малки корабчета, които отиват на борд на кораба."
В българския участък тази дейност в региона на Русе може да се извършва от нефтосъбирача на Агенцията за проучване и поддържане на Дунав, но това не им е приоритетен ангажимент. Агенцията е участвала в 2 европроекта, при което е създадена Конвенция за регламентиране на тази дейност. В този период нефтоводните отпадъци са събирани безплатно и е разработена електронна система.
Ваня Генчева – гл. експерт „Европейски програми, проекти и връзки с обществеността”: "Дейността беше много успешна, защото тя тества винетната система и електронното регистриране за участие в тази дейност."
Въпреки че проектът е приключил преди 2 години, Конвенцията не е ратифицирана от нито една дунавска държава. Условията за предаване на отпадъците остават различни, а в България – и най-непривлекателни.
Кризата с боклука: В "Люлин" чистят само улиците, по които се движи градския транспорт
Недоволството по границата: Блокадата на гръцките фермери продължва шести ден
Бюджет и компромиси: Социалният диалог е възстановен заради финансовата стабилност
Картата на неравенството по рафтовете: Големите вериги в София са 244 и едва 3 във Видин
Зеленски: Киев няма законно и морално право да отстъпва украински територии на Русия