НОВИНИ

ЕС спря сливането на германския "Сименс" и френската компания "Алстом"

Провал на плановете на Германия и Франция да създат общ производител на високоскоростни влакове. Релсовият съюз беше замислен като отговор на китайските железопътни разработки. Само след седмици трябваше да бъде открит европейският влаков шампион, но комисарят по конкуренцията попари плановете. Аргументът - сливането между германския "Сименс" и френския "Алстом" ще доведе до монопол на Стария континент. Има ли основания това решение, вижте отговора от Мария Стоянова.

Мария Стоянова
от Мария Стоянова
20:42, 06.02.2019
Чете се за: 00:57 мин.
По света

"Влаковият Еърбъс" остава в локомотивното депо. Критиката и в Германия, и във Франция е бурна и шумна. Шефът на "Сименс", в стил с новите практики, коментира в социалните мрежи, че който обича Европа не трябва да гради бъдещето с остарели формули. Почти толкова драматично звучи и френският финансов министър.

Брюно льо Мер, министър на финансите на Франция: Съжалявам дълбоко, защото го считам за икономическа грешка. Решението обслужва китайските интереси. То спира обединението на "Сименс" и "Алстом" - двата шампиона в сигналната технология и железопътния транспорт, като по този начин ги лишава от същата тежест като на голямата китайска индустрия.

Всъщност, нито правителството в Париж, нито в Берлин са спирани да предложат на останалите столици промяна в правилата за конкуренция, ако действително са остарели. В случай, че двата концерна се бяха слели това щеше да означава, че на определени пазари в Европа щяха да доминират с 90%, което щеше да се отрази на клиентите.

Опасността от монопол беше разпозната и от националните картелни регулатори в двете държави.

Маргрете Вестагер, комисар на ЕС по конкуренцията: Обединеното дружество щеше да се превърне в най-големия играч в Европа и на някои пазари нямаше да има конкуренция. За да е ясно - добре e да си голям. Това не е проблем, но установихме, че конкуренцията от други доставчици би била недостатъчна, за да замени значителната им загуба поради сливането.

Важният въпрос по този казус остава без отговор - как ЕС да провежда активна индустриална политика и да издържи в състезанието срещу Китай.

Комисарят от Дания Вестагер вече е герой в очите на много хора, защото спази правилата, а не се огъна. Ако успее да наложи санкции на американските концерни като Гугъл тя ще стане и сериозен претендент за председателския пост на ЕК след изборите през май.

Свали приложението BNТ News
google play badge
Свали приложението BNТ News
app store badge
Топ 24
Най-четени
Роми крадат пернати от зоопарка в Благоевград
Роми крадат пернати от зоопарка в Благоевград
Спомен за Тодор Кавалджиев, вицепрезидент в периода 1997-2002 г.
Спомен за Тодор Кавалджиев, вицепрезидент в периода 1997-2002 г.