Фейсбук под натиск заради разкритията за неправомерно използване на личните данни на над 50 млн. потребители за политически цели. Публикации във вестник "Ню Йорк Таймс" и британския Обзървър повдигат завесата на черния пазар за лична информация. В епицентъра на скандала е базираната в Лондон компания Кебмридж Аналитика, която работи за предизборната кампания на Доналд Тръмп. Скандалът провокира призиви към Марк Зукърбърг да даде обяснение как е допуснат пробивът.
This is a modal window.
С началото на президентската кампания в съединените щати през 2014 година компанията Кембридж Аналитика има проблем. Получила е 15 милиона долара от донора на републиканците Робърт Мърсър и е обещала на политическия му съветник Стив Банън, че разполага с инструменти за профилиране поведението на американските гласоподаватели. Но компанията не разполага с данни.
Крис Уйли - бивш служител на Кембридж Аналитика: Стив Банън искаше оръжия за своята културна война и точно това му предложихме. Изследвания в компанията разкрива схема за извличане на лична информация от Фейсбук профилите на над 50 милиона потребители без тяхното съгласие. В основата е разработено през 2013 г. от професор Александър Коган от Университета Кембридж приложение за тест за характеристики на личността.;
Приложението получава достъп до данните на близо 265 000 потребители на Фейсбук. След това професорът продава данните на Кембридж Аналитика в разрез с политиката на Фейсбук. Профилът на професор Коган е изтрит, което показва, че социалната мрежа на Марк Зукърбърг е била наясно с нарушенията.
Крис Уйли - бивш служител на Кембридж Аналитика: Приложението не само улавя отговорите ви, но и цялата ви информация във Фейсбук, а след това чрез вашата социална мрежа събира цялата налична информация и за приятелите.
Цялата информация служи за кампанията на Доналд Тръмп. Разкритията предизвикаха буря сред законодателите от двете страни на океана.
Деймиън Колинс - председател на парламентарна комисия за медии и спорт във Великобритания: Ще поискам Марк Зукърбърг да даде доказателство и да разясни какво се знае за този пробив в личните данни и защо не са предприети по-рано действия срещу Кембридж Аналитика.
От Фейсбук няма коментар, но анализатори предупреждават, че скандалът е директна заплаха за бизнес модела на социалната медия.