Липсата на ранно езиково обучение в чужбина. Това е един от основните проблеми, на които са се натъкнали изследователи от Българската академия на науките при тяхно проучване. В продължение на три години те са обиколили 80 града в 16 страни в Европа и САЩ, където има български общности, за да проследят как нашите сънародници опазват културното си наследство.
Екипът от Института за етнология и фолклористика е посетил над 300 български неделни училища, посолства и консулства. Изследователите са гостували и на културни институти и центрове, дружества и асоциации. Направените от учените снимки документират различни събития от културния живот на сънародниците ни в чужбина. Наред с добрите практики те се натъкнали и на редица проблеми.
гл. ас. д-р Яна Гергова – Институт за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАНЗа да се реши проблемът, изследователите препоръчват да се изготви програма за финансирането на детски градини или ясли, в които децата на мигрантите да започнат да изучават български език още в ранна възраст. Натрупаните по време на проучването снимки и информация са събрани в изложба, която е подредена в Регионалния исторически музей в Русе. Резултатите от изследването могат да бъдат видени и в страницата на проекта в социалната мрежа, както и в специално разработения сайт.
„Един от основните проблеми е липсата на ранно езиково обучение в чужбина. Тъй като министерството финансира българските училища, но те обикновено започват обучението от 5-6-годишна възраст. И по този начин по-малките деца не се покриват. Те нямат къде да се обучават.“