Учители и родители с възражения към Националното външно оценяване в 4-ти и 7-ми клас. Начални учители се включиха в подписка до просветния министър срещу използването на аудиофайл за диктовката в 4-ти клас и допълнителна бланка за отговорите. Родители на седмокласници пък поискаха намаляване на задачите в първата част на теста.
Така наречените "малки матури" след 4-ти клас непрекъснато създават проблеми на просветното министерство. Стигна са дотам тази година да отпаднат два от изпитите - по "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". Въпреки това начални учители започнаха подписка, която вече наброява около 3 хиляди души, и в която искат отмяна и на изпитите по български и математика. Трябва ли да ги има "малките матури"?
Мариана Ангелова, начален учител в 59-то ОУ: Да ви кажа честно, лично мое мнение - просто не виждам смисъл.
Ако изпитът по български остане, учителите искат поне да отпадне едно нововъведение - децата да слушат диктовката от аудиофайл, а не от собствения си учител.
В училищата, където има повече деца в неравностойно положение, смятат, че аудиофайлът ще затрудни учениците им.
Мариана Ангелова: Малко по-бавно работят, по-бавно пишат. Децата са изработили този навик да чуват примерно определен глас, с определено темпо се диктува. Мисля, че ще им бъде по-трудничко.
От министерството пък казват, че се притесняват от подсказване. И още - диктовката вече ще е еднаква като дикция и време навсякъде.
Таня Михайлова, заместник-министър на образованието и науката: Ние искаме всички да бъдат при равни условия, еднакви за всички, да се създадат максимално обективни условия за провеждане на един изпит.
Педагозите искат още да се премахне допълнителната бланка, на която децата ще пренасят отговорите си от тази година.
Мариана Ангелова: Може би при това пренасяне от единия лист на другия могат да се разместят отговорите и да се получат по-ниски резултати.
От министерството отговарят, че това не е сериозно притеснение. Обясняват още, че за първа година отговорите ще се проверяват електронно. Колкото до теста след 7-ми клас, родители направиха друга подписка с над хиляда подписа, че искат да се намали броят на задачите с избираем отговор в първата част на теста, защото децата нямали време да ги решат всичките.
Радка Мартинова, учител по математика: Като структура е добре обаче, според мен, времето трябва да се увеличи, тъй като повечето деца не могат да смятат наум.
Магдалена, 7 клас: Мисля че е труден, защото сега ни дават пробни тестове и изглеждат много трудни.
Въпрос: А учителят по математика какво смята?
Магдалена: Ами, казва, че с учене всичко става. Трябва да учим.
Промени няма да има, казаха от министерството. Изпитът не може да бъде облекчен, защото чрез него се отсяват и децата за математическите гимназии.
Таня Михайлова: Този изпит има и друга функция и тя е селективната функция по отношение на кандидатстване. Наистина нека тези ученици, които са най-добри по математика, да постигнат и най-високите резултати.
От министерството казаха още, че тази година тестът е дори по-дружелюбен към децата. Задачите с кратък отговор са намалени с една, а са увеличени по-лесните - с избираем. Задачите във втората, по-трудна част са намалени от 25 на 23.