Максимална мобилизация и работа на 24-часов режим в тунел „Ечемишка" на АМ „Хемус", разпореди министърът на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов, който се включи лично в последното заседание на комисията в Агенция „Пътна инфраструктура". Тя бе сформирана в неделя, за да проучи състоянието на авариралото съоръжение и да набележи мерки за пълното му обезопасяване.
Сред предложените различни варианти на проектантски решения, беше избрано старата осветителна конструкция в тунел „Ечемишка" да бъде демонтирана, с цел максимално бързо възстановяване на движението в тръбата за София. Преценено бе, че укрепване на съществуващата конструкция би отнело по-дълго време и няма да гарантира 100 процента безопасност.
Проблемите на старите тунели у нас са, че са строени без нужната хидроизолация, което води до течове, замръзвания и корозия - заяви днес в ефира на "Денят започва" Константин Жипонов от камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Според него имало пропуски при строителството на тунел "Ечемишка".
Инж. Веселина Нинова, ръководител на строителен обект "Ечемишка": "Аварията няма нищо общо с конструкцията на тунела. Дали има, или няма хидроизолация, аварията си е от конструкцията на осветлението."
Именно лявата тръба, в която се случи инцидентът е с пълна хидроизлация.
Инж. Веселина Нинова, ръководител на строителен обект "Ечемишка": "Истината е, че тези лампи никога не са светели всичките. Те са български, по-тежки от от съвременните. Самата конструкция е по-тежка, с времето какво е правено, аз не мога да кажа, а и не искам."
Както съобщихме в "По света и у нас", още през 2005 г. тунел "Ечемишка" е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви". Пътната агенция обявява обществена поръчка за авариен ремонт и я печели консорциум "Техностил 2001-Курортно строителство". Стойността на проекта е била 8 млн. лева. С тях трябвало да бъде подменена конструкцията на осветителните тела.
Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройство: "През 2007 г. има платен аванс в размер на 2,4 млн. лв., но ремонтни дейности реално не са извършвани."
Според бившия регионален министър Лиляна Павлова, през 2011 г. е подаден сигнал до прокуратурата във връзка с договора. Съдът го обявява за нищожен, а фирмата изпълнител и до ден днешен обжалва нищожността.
Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройство: "Това, което мога да кажа е, че частично тези осветителни тела са сменяни и подменяни, но не е правен цялостен ремонт, тъй като за да се направи цялостен ремонт е трябвало да се направи цялостен ремонт на всички тези конзоли и на всички тези съоръжения."
Досието за безопасността на тунел "Ечемишка" на автомагистрала "Хемус" да стане публично, поискаха експерти на пресконференция.
Димитър Ганев, председател на УС на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност": "Пирамидата АПИ... Мисля, че на върха на тази пирамида стои министърът на регионалното развитие и благоустройството. Това е човекът, без когото нищо в АПИ не може да се случи. Той назначава Управителния съвет."
Отговорностите за инцидент като този на тунела "Ечемишка" на магистрала "Хемус" тръгват от министъра на регионалното развитие и благоустройството, но не сегашния.
Димитър Ганев, председател на УС на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност": "За да започне да се разплита възелът с тунел "Ечемишка", трябва да се отговори - има ли определен служител по сигурността по реда на чл. 12 от наредбата за тунелите, той трябва да стане ясен поименно."
Димитър Ганев, председател на УС на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност": "Наредбата ясно и точно казва, че административният орган, който издава разпореждания за тунелите, е председателят на Управителния съвет на Агенция Пътна инфраструктура. Ясно, кратко и точно. Като този орган осъществява контрола по редовното изпитване и инспектиране на тунелите. Излиза г-н Златев от АПИ и говори, че минала инспекция, направената проверка установила... Ама, те тия инспекции дали са онези, които предвижда Наредба 1 за тунелите или някакви други, никой не обяснява. И най-важното - никой не показва никакъв документ."
За служителя, отговорен за "Ечемишка" Димитър Ганев заяви:
Димитър Ганев, председател на УС на сдружение "Обществен съвет за пътна безопасност": "Има ли доклади от този служител за извършени проверки - това, което той е работил? Какво е установил за това дали се поддържа тунелът. Ако има такива доклади, те да станат публично достояние, за да се види какво е правено за поддръжката на тунела. Това звено, ако е работило, има ли извършени проверки, кога са тези проверки и какво е установено за състоянието на тунела? Ако са правени проверки, нормално е да има доклади. Нека и тези доклади да бъдат публични и да видим какво пише в тях. Хубаво би било Управителният съвет да извади договорите, които са сключени след тяхно решение - от председателя на УС на АПИ, за поддържане на тунела. Веднъж. И отделно, защото договорите за поддръжка на тунела са едно, а за ремонт са нещо съвсем друго."
Йонко Иванов, председател на УС на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка: "Всичките тези доклади трябва да бъдат вписани в едно досие, което е част от проектната документация още от самото изграждане на самия този тунел. Не знаем дали са назначени такива отговорности по безопасността и дали има такова звено, което не е само за превенцията и за риска, а трябва да направи и анализ. Ако тези хора са се разходили септември месец в тази тръба, да си понесат отговорността. Ако се бяха качили на една вишка и бяха чукнали с един чук, щеше да се види къде потъва. Най-елементарното нещо."
Инж. Константин Жипонов, Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране: "Още при самото строителството са допуснати някои пропуски. Тунелната облицовката и скалната порода не са били плътно едно до друго, което е необходимо изискване за нормалната експлоатация на тунела."
Според инж. Жипонов тунелът е оставен известно разстояние между тунелната облицовка и скалната порода. Така с течение на времето се получавал дренаж, който акумулира вода и скалата се разхлабва. Жипонов е категоричен, че ако се констатират пропуски, трябва моментално да се запълни луфтът с цимент от пясъчен разтвор. По думите му тези разстояния са започнали да нарастват с течение на времето и самият тунел се е превърнал в един огромен дренаж."
Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройство: "От 2005 г. до септември 2016 г. тунелите не бяха пипани. Ние започнахме неотложен ремонт, тъй като те бяха в изключително лошо състояние. За съжаление, годините на експлоатация без ремонт обикновено са били двуцифрено число - 20-30-40 г."
;
Именно заради незадоволителното състояние на съоръженията още първият кабинет Борисов отдели средства за ремонт на най-належащите обекти. Тази политика беше изведена до приоритет и в работата на кабинета Борисов 2.
Бяха осигурени над 16,3 млн. лв. за ремонта на тунелите „Витиня“ и „Ечемишка“ на АМ „Хемус“, които не бяха основно ремонтирани от въвеждането им в експлоатация.
Назад в годините е правен опит за възлагане на ремонт на тунел „Ечемишка“. През 2006 г. е сключен договор с гражданско дружество, на което през 2007 г. е платен и аванс от 2 млн. лв., който и досега не е върнат. Строителство така и не е започнато. През 2011 г. е сезирана и прокуратурата, а през 2016 г. на първа инстанция съдът се произнася в полза на АПИ. В момента делото се гледа на втора инстанция.
Със средства от бюджета на АПИ през 2016 г. чрез програмата за текущ ремонт и поддържане беше почистена и обновена едната тръба на „Витиня“ в посока София.
Правителството на Борисов-2 започва работа през 2016 по тунелите "Витиня" и "Ечемишка", но само в едната посока по магистралата. Решението да се почне от десните тръби на тунелите по "Хемус" е взето след оглед на състоянието на съоръженията. И журналисти придружаваха тези огледи преди старта на ремонта , за видят плачевното състояние след повече от 30 години липса на ремонт.
Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие и благоустройство: "Именно за това започнахме с по-тежката тръба , по-тежките тръби на тунелите "Витиня" и "Ечемишка", където не само осветлението е компрометирано, течове, но и изцяло компрометиране носещи греди, основи на този тунел."
От ГЕРБ оставят на компетентните органи да преценят има ли виновни и кои са те.
Инж. Веселина Нинова, ръководител на строителен обект "Ечемишка": "Вкарването в движението в едната тръба може би е имало нещо, има приказка, че слагали допълнителни лампи."
През 2007 г. има платен аванс в размер на 2,4 млн. лв., но ремонтни дейности реално не са извършвани.