Цената на ТИР карнетите, които се използват за транзитен превоз на стоки през трети страни, ще се увеличи от понеделник заради поскъпването на швейцарския франк. От 26 януари цената на транзитните документи ще скочи с 15% в зависимост от вида им. Екипът...
Цената на ТИР карнетите, които се използват за транзитен превоз на стоки през трети страни, ще се увеличи от понеделник заради поскъпването на швейцарския франк. От 26 януари цената на транзитните документи ще скочи с 15% в зависимост от вида им. Екипът на БНТ 2 провери как промените ще се отразят на бранша и дали трябва да очакваме поскъпване на международните транспортни услуги.
Дамян Мицов е собственик на малка фирма за превоз на товари. През последните 20 години камионите му пътуват предимно за Русия и Украйна. При всеки от курсовете, шофьорите използват ТИР карнети, които в момента струват между 118 и 152 лева. След поскъпването цените им ще бъдат съответно 134 и 172 лева.
Дамян Мицов, собственик на транспортна фирма: "При 90% от случаите използваме ТИР карнети и с това повишение в момента, при положение, че един камион прави 15-17 курса годишно, това повишение от 20 лева би струвало около 2-3 хиляди лева. Съвсем ще отънеят джобовете ни."
По-скъпите документи засега няма да повишат цените на транспортните услуги, твърди Дамян. Според него първоначално по-големите разходи ще останат за сметка на превозвачите.
Дамян Мицов, собственик на транспортна фирма: "Не можем самоцелно да вдигнем цената. Не сме добре организирани добре като група, като превозвачи, която да отстоява общите цени на транспортните услуги."
ТИР карнетите се използват за транзитен превоз на стоки през трети страни, които не са част от Европейския съюз. Документите се издават от Международния съюз за автомобилен транспорт и се печатат единствено в Швейцария. Затова цената им зависи от стойността на франка. Но за колко ще се продават в България определя Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата - АЕБТРИ. Тя е единствената българска браншова организация, която има право да издава документите.
Илиян Филипов, член на УС на Съюза на международните превозвачи: "И ние като превозвачи нямаме алтернатива, нямаме второ дружество, втора организация, която да продава ТИР - карнети, както е във всички други европейски-членки. Дори в съседна Румъния има 4 организации, които ги продават. В други европейски страни има няколко асоциации. Има конкурентна среда, има различни цени на ТИР карнетите."
Другият основен проблем в създалата се ситуация според превозвачите е фактът, че са научили за поскъпването на документите едва в последния момент.
Петко Ангелов, член на УС на Съюза на международните превозвачи: "Поне нормалният вариант беше да бъдем уведомени, че ще бъдат увеличени ТИР карнетите и ситуацията, в която се намираме е много тежка за нас превозвачите."
Илиян Филипов, член на УС на Съюза на международните превозвачи: "Това го научаваме от вчера за днес. За един превоз за трета страна за една посока - с 40 лева увеличаване на разхода. В двете - 80 лева. Това е разход, който ти не си калкулирал, когато даваш цени на клиентите и съответно това автоматично се отразява на нашите печалби, които вече почти ги няма."
Потърсихме официалното становище на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища. От там ни отговориха, че не могат да коментират темата, понеже по-голямата част от ръководството е в чужбина. Представителите на асоциацията в България пък през последните 2 дни не отговаряха на телефоните си.
10 лв. за парче торта: С между 20 и 50% са поскъпнали сладкарските изделия във Варна
В Историческия музей в Перущица са изложени над 100 оригинални и европейски банкноти
Снежна Коледа в някои части на страната, преди Нова година температурите падат до минус 10°
Взрив в Москва уби високопоставен руски генерал, Кремъл подозира украинското разузнаване
Две трети от децата в училище избягват да използват тоалетните - до какви проблеми води това?