Великобритания ще напусне Европейския съюз в 23 часа на 31 януари, но ще продължи да спазва законодателството на общността през следващите 11 месеца. Според българския транспортен бранш излизането на Обединеното кралство от единния пазар и митническия съюз ще се отрази негативно на целия икономически сектор, ако след 2020 се въведат гранични режими и митнически проверки.
Над милиард 189 млн. евро е бил стокообменът с Великобритания през 2018-а, а само за полугодието на предходната година той е възлизал на 577 млн. Дали тези показатели ще се влошат зависи от предстоящите преговори между Брюксел и Лондон.
Българският бизнес, изнасящ продукция за Обединеното кралство, е притеснен дали в рамките на тази една гратисна година ще бъдат договорени изгодни и за двете страни търговски правила.
Кирил Янкулов повече от 10 години е продуктов мениджър на водеща у нас фирма за търговия на дървесина и продукти от дърво. Най-големите им клиенти произвеждат мебели, офис обзавеждане и подови настилка за Обединеното кралство. Признава, че неяснотите около предстоящите търговски преговори се отразяват негативно на бизнеса.
Кирил Янкулов- продуктов мениджър: "В рамките на преходния период, след настъпването на Брекзит, ако търговските правила станат неблагоприятни, се очаква, преди влизането им в сила много високо ниво на поръчки и съответно запасяване за известно време на контрагентите на острова". И след това ще се търсят други начини на снабдяване, което може да означава и влошена конкурентна ситуация за европейските производители.
Притеснени са и спедиторите - хората, който правят връзката между търговци, транспорт и крайни клиенти.
Георги Минчев - Национално сдружение на българските спедитори: Очакваме възстановяване на един пълноценен митнически, граничен и всякакъв друг режим и контрол по границите. Нещо, което ще вдигне само по себе си себестойността на превозите, ще намали скоростта на доставките и разбира се ще се отрази и върху цените на крайните клиенти.
Българските превозвачи се опасяват, че въвеждането на митнически режим и квоти ще ги направи неконкурентоспособни на големите държави в ЕС, граничещи с острова.
Йордан Арабаджиев: Това ще бъде много сериозен удар върху българските превозвачи, защото ние имаме сериозен дял в превозите с Обединеното кралство и въвеждайки разрешителни режими, граничен контрол, това при всички положения ще накара българските превозвачи да не бъдат конкуретоспособни на европейския пазар.
На другия полюс са автобусните превозвачи.
Емил Савев - търговски мениджър в автобусна фирма за международни превози: " Има и добра новина за нашите клиенти и тя е , че цените няма да бъдат увеличени, тъй като напускането на Великобритания от ЕС няма да доведе до нови данъци, такси и други такива.
Министърът на транспорта увери, че всички държавни институции, отговорни за сектора, са в постоянна връзка с посолството на Обединеното кралство и имат готовност за стартиране на преговори за двустранни споразумения, ако се наложи.
Росен Желязков - министър на транспорта: До август месец правилата остават такива, каквито са и в момента. Т.е. по отношение на правоспособност, допускане, прекосяване на границата на държавите членки, транзитните превози.
А от друга страна ако се наложат двустранни спогодби, до края на август месец ние да ги подготвим, но нямаме правото обаче да ги приемем, т.е. те няма да бъдат в сила.
Разводът на Великобритания с ЕС ще бъде факт след дни. Остава въпросът ползите ли ще са повече или щетите за българския транспортен бранш.