В Деня на будителите Националният исторически музей пренесе малките си посетители във възрожденска класна стая. За емоциите на децата, разликите със съвременното школо и как точно са обучавали даскалите през 19-и век вижте в репортажа на Владимир Христовски.
This is a modal window.
Детска глъч огласяше Националния исторически музей през целия ден. И макар че децата добре познават експозицията му, днес за първи път имаха възможността да разберат как са се обучавали учениците през Възраждането и да си спомнят имената на бележитите българи от онова време.
Васил Ангелов, ученик от 51-во училище:
"Паисий Хилендарски, Софрони Врачански, Неофит Рилски, Васил Левски."
Галена Тотина, ученичка от 51-во училище:
"Денят, в който празнуваме и може би се отблагодаряваме на будителите за това, че са ни събудили преди време."
С интерес Васил и Галена научиха, че в една такава класна стая могат да се обучават едновременно 100 деца на различни възрасти, както и че могат да станат помощници на даскала, както тогава се е наричал учителят, и да помагат на по-малките ученици да усвояват материала.
Валентина Петрова, ръководител на Детския образователен център към Националния исторически музей:
"На първия чин се нареждат най-малките, които пишат върху пясък. На следващите чинове се нареждат по-големите. Те имат възможността да пишат върху панакиди с помощта на въглен. А на последния чин се нареждат най-големите, т.нар. показвачи и чиноначалници. Те пишат с перо и мастило."
След като ролите са разпределени, учебният час започва.
Валентина Петрова, ръководител на Детския образователен център към Национален исторически музей:
"Някога, спрямо проявените качества по време на учебен час, децата са заслужавали да носят специални табелки - "любознателен", "ученолюбив", "разумен", "благопокорен". Но имало също така и непослушни, които са носели черни ордени."
Въпреки възпитателната задача на затвора за много от децата това беше най-интересното в тази стая. Според Валентина Петрова този метод на обучение е по-интересен и вълнуващ, защото се използват нагледни материали, а не се играе само с въображението на децата. Освен това той ги сближава и превръща в добри приятели.