Все още не са открити двамата български моряци, които вчера бяха пометени от голяма вълна от палубата на кораб "Стара планина" в Норвежко море. Плавателният съд трябваше да остане в района до днес на обяд, след което ще продължи курса си към румънското пристанище Констанца.
This is a modal window.
Според специалисти, при такива тежки метеорологични условия моряците не би трябвало да излизат на палубата, без разрешение на капитана и уведомяване на дежурните на мостика.
к.д.п. Димитър Димитров, вицепрезидент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани: Вероятно това е някаква аварийна ситуация, в която някой някъде е излязъл да свърши работа. Екипажите затова се намират по корабите, за да карат корабите и когато нещо стане с машина, механизми, те трябва да решат проблемите.
На всеки кораб има процедура за действия на екипажа при падане на човек зад борда.
к.д.п. Димитър Димитров, вицепрезидент на Европейската конфедерация на асоциациите на морските капитани: Тогава капитанът незабавно уведомява най-близкия Спасително координационен център, спира кораба, пуска спасителна лодка и човекът се прибира. Ако е установено по-късно, че някой е паднал зад борд, тогава има подобна процедура, но капитанът е длъжен да се върне на предполагаемото място да извърши търсене.
След 7-часово издирване с хеликоптери, Норвежкият спасителен координационен център прекрати операцията по търсенето на двамата български моряци. Оттук нататък норвежката полиция поема случая.
Вера Шатилова-Мицарова, посланик на България в Норвегия: Много силен вятър, високо вълнение, 8-9 метрови вълни, студена вода. Смятат експерти от спасителния център, че човешко тяло без жилетка, без специален костюм не може да издържи повече от 1 час в такива условия. Въпреки това спасителните операции са продължили повече от 7 часа. Бяха включени и два хеликоптера вчера.
Екипажът на товарен кораб "Стара планина" е от 19 души - 18 българи и един украински гражданин.
Кораб "Стара планина" плава под малтийски флаг. Ако падналите зад борда моряците не бъдат намерени, според морското законодателство се обявяват за безследно изчезнали. По случая предстои разследване от Специализирано звено за разследване на аварийни ситуации към Министерство на транспорта, за да се установят причините за инцидента.
В момента метеорологичните условия в Норвежко море остават тежки - вълните са над 9 метра, а скоростта на вятъра достига до 25 метра в секунда. Търсенето на българските моряци е затруднено по това време на годината, защото денят е много кратък и там е полярна нощ. Спасителната операция вече е прекратена.