Предстои седма годишна среща на Националния борд по туризъм. Какви въпроси ще се поставят на нея и защо - обясни зам.-председателят на УС на Националния борд по туризъм Мартин Захариев в Сутрешния блок на БНТ.
"И тази година излизаме със самочувствието да повдигаме теми в сектор "Туризъм" на публично обсъждане заедно с институциите и с експерти, с които разполагаме. Имаме самочувствието да бъдем най-голяма организация в неправителствения сектор - "Туризъм". Ние представляваме приблизително 1/4 от легловата база на България във високия сегмент - 4-5 звезди. Това са над 70 000 легла. Ние представляваме над 2 милиона обслужени туристи на годишна база. Над 30% от приходите в целия сектор "Туризъм", каза Захариев.
Той посочи, че три са темите, които ще се повдигнат на седмата годишна среща на Борда по туризъм - за парите, за свързаната икономика и дигиталната трансформация, и за бранда.
Мартин Захариев - зам.-председателят на УС на Националния борд по туризъм: Тези теми са изключително важни. Има съмнение в банките, които финансират туристическите проекти - каква е стойността и възвращаемостта, ако инвестираш в градски хотел, а не в такъв който е на сезонен курорт, например. Очаква се в следващите няколко месеца догодина да се появят в София няколко сериозни международни бранда като хотели и ние бихме искали да разберем финансистите с каква причина и с каква възвращаемост очакват парите им, които са сложени в тези проекти като банки. Темата за финансите и инвестициите по принцип е болезнена, защото туризъм се прави с добри пари, не само с туристическо обслужване и с имидж.
По втората тема за свързаната икономика той обясни, че се повдига не за пръви път, но този път е особено основателно, защото "по времето, когато парламентът се опита от задната вратичка да промени закона за платформите в края на декември, изненадващо в Люксембург Европейският съд излезе с едно знаково решение, което тотално ще променя парадигмата за в бъдеще въобще на тези свързани индустрии", каза Захариев.
Мартин Захариев - зам.-председателят на УС на Националния борд по туризъм: Това решение е от 19 декември - и то казва следното : Аirbnb и Booking не са хотелски услуги, не са услуги за настаняване, а са услуги на информационното общество и подлежат на съвсем друга регулация. В този смисъл висящият в парламента Закон за туризма пропусна да синхронизира с това решение текстовете, които регламентират така наречените места за настаняване през платформи.
Очакването е веднага, след като законът мине в парламента, да се направи работна група и тя да го преработи, синхронизирайки с адекватното решение на Европейския съд. "Решението е взето, защото платформата не определя крайните цени. те се определят на пазарен принцип от собственика на имота. Докато, например, една платформа за пътуване е типична транспортна услуга, защото Юбер контролира крайната цена", допълни Захариев.
Относно последната тема той коментира, че за борда е важно за какво и как ще бъдат използвани отпуснатите от правителството 15 милиона за туристическа реклама на България с цел увеличаване на туристопотока. "Защото 7 години караме с едни и същи гуми зиме и лете и вече сме по капли, метафорично казано. Трябва да преосмислим това, с което работим в последните години", каза още той.
Вижте още от разговора във видеото.